Annonse
Sony må punge ut 22 millioner kroner i bot
Dømt for å gi feil informasjon om forbrukerrettigheter.

Sony må punge ut 22 millioner kroner i bot

Dømt for å gi feil informasjon om forbrukerrettigheter.
13:28
12:32
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
12:32
13:28

(PressFire.no): Retten i Australia gir den japanske elektronikk- og underholdningsgiganten en klekkelig bot å ha villedet kunder rundt forbrukerrettigheter knyttet til refusjon og angrerett.

I dommen heter det fra dommer Simon Stewart at selskapet ga misledende informasjon rundt refusjon til fire kunder som trodde de hadde rett på refusjon.

Lapskaus i egne rekker

Kundene trodde det var noe galt med de nedlastede spillene de hadde kjøpt, og krevde derfor pengene tilbake. Spillene fungerte, men svarte ikke til forventningene til kundene.

Sakens kjerne handler imidlertid om informasjonen Sony ga kundene sine når de møter problemer rundt nedlastning eller spille dem.

Sony hevdet overfor kundene at de ikke hadde rett på refusjon hvis de var lastet ned til konsollene, eller etter at det hadde gått 14 dager etter kjøpet – mer eller mindre i tråd med Europeisk forbrukerrettigheter.

En femte kunde skal ha fått beskjed over telefon om at spillutviklerne må godkjenne refusjonen og Sony Europe kun gir refusjon i virtuelle penger til bruk på PlayStation.

- Det Sony har fortalt kundene er ikke sant og reflekterer ikke garantiene og rettighetene australske konsumenter har under Australsk forbrukerlover, slår Rod Sims fra de australske konkurranse og forbrukermyndighetene.

I Australia gjelder australsk lov

Det hører med til historien at Sony sin avdeling i Australia har utspring fra den europeiske avdelingen.

I Australia finnes det imidlertid ikke noen tidsbegrensing knyttet til produkter som ikke fungerer eller man har rett til å få refusjon for.

- Konsumenter som kjøper digitale produkter har akkurat samme rettigheter som om de kjøpte de i en fysisk butikk.

Dermed må Sony punge ut 3,5 millioner australske dollar i bot, som nærmere 23 millioner kroner med dagens kurs.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Dømt for å gi feil informasjon om forbrukerrettigheter.
Sony må punge ut 22 millioner kroner i bot
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no): Retten i Australia gir den japanske elektronikk- og underholdningsgiganten en klekkelig bot å ha villedet kunder rundt forbrukerrettigheter knyttet til refusjon og angrerett.

I dommen heter det fra dommer Simon Stewart at selskapet ga misledende informasjon rundt refusjon til fire kunder som trodde de hadde rett på refusjon.

Lapskaus i egne rekker

Kundene trodde det var noe galt med de nedlastede spillene de hadde kjøpt, og krevde derfor pengene tilbake. Spillene fungerte, men svarte ikke til forventningene til kundene.

Sakens kjerne handler imidlertid om informasjonen Sony ga kundene sine når de møter problemer rundt nedlastning eller spille dem.

Sony hevdet overfor kundene at de ikke hadde rett på refusjon hvis de var lastet ned til konsollene, eller etter at det hadde gått 14 dager etter kjøpet – mer eller mindre i tråd med Europeisk forbrukerrettigheter.

En femte kunde skal ha fått beskjed over telefon om at spillutviklerne må godkjenne refusjonen og Sony Europe kun gir refusjon i virtuelle penger til bruk på PlayStation.

- Det Sony har fortalt kundene er ikke sant og reflekterer ikke garantiene og rettighetene australske konsumenter har under Australsk forbrukerlover, slår Rod Sims fra de australske konkurranse og forbrukermyndighetene.

I Australia gjelder australsk lov

Det hører med til historien at Sony sin avdeling i Australia har utspring fra den europeiske avdelingen.

I Australia finnes det imidlertid ikke noen tidsbegrensing knyttet til produkter som ikke fungerer eller man har rett til å få refusjon for.

- Konsumenter som kjøper digitale produkter har akkurat samme rettigheter som om de kjøpte de i en fysisk butikk.

Dermed må Sony punge ut 3,5 millioner australske dollar i bot, som nærmere 23 millioner kroner med dagens kurs.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Sony må punge ut 22 millioner kroner i bot

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode