Annonse
Annonse
Sony avslørte maskinkraften i PlayStation 5
Men fortsatt ikke hvordan den ser ut...

Sony avslørte maskinkraften i PlayStation 5

Men fortsatt ikke hvordan den ser ut...
3:57
18:39
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
18:39
3:57

(PressFire.no): Sony hadde i dag en liten presentasjon med hardware-guru Mark Cerny, hvor de gikk gjennom en del av innmaten i den nye PlayStation-konsollen som skal lanseres før jul.

Dette var egentlig en presentasjon selskapet skulle ha under utviklerkonferansen GDC, men denne ble kansellert på grunn av corona-frykt, og følgelig fikk vi den på nett i dag.

Vi fikk ikke se selve konsollen, og heller ikke noen spill – noe Cerny sa det ville være «mer enn nok tid til» senere i år.

PlayStation 5 vil på papiret ha mange av de samme komponentene som i Xbox Series X, bare skrudd til litt annerledes:

CPUen er en åttekjerners Zen 2-basert AMD-chip som vil kjøre med en variabel frekvens opp til 3,5 Ghz. Xbox Series X har på sin side en liten bump opp til 3,8 Ghz.

GPUen i PlayStation 5 er, som Xbox Series X, basert på AMDs RDNA 2-teknologi. 2,23 Ghz og 10,3 teraflops. Til sammenligning skal Xboxen yte 12 teraflops.

Bakoverkompabilitet er et fokusområde, og konsollen skal kunne kjøre det meste av PS4-spill.

Sony sier det ikke er automatisk at alt fungerer med de nye prosessorene, men de har testet de 100 mest populære spillene på PlayStation 4 (målt i spilletid), og fant ut at nesten alle ville kunne kjøre på PlayStation 5 ved lansering og uten ekstra arbeid.

De resterende spillene må fikses litt av utviklerne.

Det er også egen hardware for såkalt Ray Tracing i konsollen, som kan brukes til både ultrarealistisk lyssetting og lydsimulering.

Mye fokus ble lagt på å forklare at en teraflop ikke er det samme som en annen teraflop, og at man ikke må se seg blind på tallene – for det er nå så mange andre parametere som betyr noe.

Cerny innrømmer at de har tynt viftene på PlayStation 4 for mye i enkelte spill, og mye tid har blitt brukt på å finne ut hvordan de kan balansere kraft og varme i PlayStation 5.

- Jeg tror dere blir glade for det vi har fått til, sier Cerny.

Kjapp disk

På minnesiden har konsollen den samme konfigurasjonen som en Xbox, med 16 gigabytes GDDR6-minne.

Og som med den nye Xbox-boksen, er også mye av fokuset her lagt på at PlayStation 5 inneholder en lynkjapp SSD. I motsetning til det lille overtaket Xbox har i CPU- og GPU-kraft, har derimot PS5 en kjappere SSD enn Microsofts boks.

- Lastetider kunne bli ganske kjipe, sa Cerny under presentasjonen, med henvisning til størrelsen på PlayStation 4-spill og lastetiden der.

Fra å laste én gigabyte på tjue sekunder på PlayStation 4, sier Cerny de nå kan laste to gigabytes på et kvart sekund.

SSD-disken vil også gjøre at det ikke lenger vil være nødvendig å installere patcher, sier Cerny. SSDen er 825 gigabyte stor, med en vanlig lesehastighet på 5,5 gigabytes per sekund, men gjennom komprimering skal spill laste mellom 8-9 gigabytes per sekund – med en teoretisk maks på 22 gigabytes per sekund.

Sony sier de har produsert mange custom chips som hjelper til med dette, i en symbiose kalt «Kraken» – og målet er at spill skal kunne starte på bare ett sekund.

Du skal kunne oppgradere diskplassen med M2-SSD-disker, men Sony sier man må passe på at disse er kjappe nok – og at de faktisk passer i konsollen fysisk. De anbefaler folk å vente med å kjøpe seg ekstra plass til det er kommet kjappe nok varianter.

Kringlyd Deluxe

Cerny sier at de har jobbet mye med lyden, og har derfor dyttet inn en egen lyd-chip som kan ta seg av, kalt Tempest.

Med PS4 måtte lydprosesseringen gjøres av CPUen, men nå skal alt dette gjøres via denne nye chippen. Dette skal gi 3D-lyd som gir spillerne mulighet til å lettere plassere lyder i spillene.

Sony har målt hvordan hodefasong og ører påvirker oppfattelsen av lyd (såkalt HRTF), og skrudd til den nye teknologien til å gi best mulig lyd basert på hvilke høyttalere du har.

Såpass fintfølsomt er denne teknologien at Sony sier de bare har gjort ferdig hodetelefon-lyden enda og at de nå jobber med tv-lyd. Du skal kunne velge mellom fem forskjellige varianter av HRTF-konfigurasjonene for å finne det som passer best for deg.

I fremtiden ser Cerny for seg at brukere skal kunne spille enkle lydbaserte spill for å finpusse lyden til seg selv, eller til og med kanskje kunne sende inn bilder av ørene sine og la en AI gjøre det for deg.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Sony avslørte maskinkraften i PlayStation 5

Positivt
Negativt
Sony avslørte maskinkraften i PlayStation 5
This is some text inside of a div block.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum