Annonse
Annonse
Sony avslørte maskinkraften i PlayStation 5
Men fortsatt ikke hvordan den ser ut...

Sony avslørte maskinkraften i PlayStation 5

Men fortsatt ikke hvordan den ser ut...
3:57
18:39
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
18:39
3:57

(PressFire.no): Sony hadde i dag en liten presentasjon med hardware-guru Mark Cerny, hvor de gikk gjennom en del av innmaten i den nye PlayStation-konsollen som skal lanseres før jul.

Dette var egentlig en presentasjon selskapet skulle ha under utviklerkonferansen GDC, men denne ble kansellert på grunn av corona-frykt, og følgelig fikk vi den på nett i dag.

Vi fikk ikke se selve konsollen, og heller ikke noen spill – noe Cerny sa det ville være «mer enn nok tid til» senere i år.

PlayStation 5 vil på papiret ha mange av de samme komponentene som i Xbox Series X, bare skrudd til litt annerledes:

CPUen er en åttekjerners Zen 2-basert AMD-chip som vil kjøre med en variabel frekvens opp til 3,5 Ghz. Xbox Series X har på sin side en liten bump opp til 3,8 Ghz.

GPUen i PlayStation 5 er, som Xbox Series X, basert på AMDs RDNA 2-teknologi. 2,23 Ghz og 10,3 teraflops. Til sammenligning skal Xboxen yte 12 teraflops.

Bakoverkompabilitet er et fokusområde, og konsollen skal kunne kjøre det meste av PS4-spill.

Sony sier det ikke er automatisk at alt fungerer med de nye prosessorene, men de har testet de 100 mest populære spillene på PlayStation 4 (målt i spilletid), og fant ut at nesten alle ville kunne kjøre på PlayStation 5 ved lansering og uten ekstra arbeid.

De resterende spillene må fikses litt av utviklerne.

Det er også egen hardware for såkalt Ray Tracing i konsollen, som kan brukes til både ultrarealistisk lyssetting og lydsimulering.

Mye fokus ble lagt på å forklare at en teraflop ikke er det samme som en annen teraflop, og at man ikke må se seg blind på tallene – for det er nå så mange andre parametere som betyr noe.

Cerny innrømmer at de har tynt viftene på PlayStation 4 for mye i enkelte spill, og mye tid har blitt brukt på å finne ut hvordan de kan balansere kraft og varme i PlayStation 5.

- Jeg tror dere blir glade for det vi har fått til, sier Cerny.

Kjapp disk

På minnesiden har konsollen den samme konfigurasjonen som en Xbox, med 16 gigabytes GDDR6-minne.

Og som med den nye Xbox-boksen, er også mye av fokuset her lagt på at PlayStation 5 inneholder en lynkjapp SSD. I motsetning til det lille overtaket Xbox har i CPU- og GPU-kraft, har derimot PS5 en kjappere SSD enn Microsofts boks.

- Lastetider kunne bli ganske kjipe, sa Cerny under presentasjonen, med henvisning til størrelsen på PlayStation 4-spill og lastetiden der.

Fra å laste én gigabyte på tjue sekunder på PlayStation 4, sier Cerny de nå kan laste to gigabytes på et kvart sekund.

SSD-disken vil også gjøre at det ikke lenger vil være nødvendig å installere patcher, sier Cerny. SSDen er 825 gigabyte stor, med en vanlig lesehastighet på 5,5 gigabytes per sekund, men gjennom komprimering skal spill laste mellom 8-9 gigabytes per sekund – med en teoretisk maks på 22 gigabytes per sekund.

Sony sier de har produsert mange custom chips som hjelper til med dette, i en symbiose kalt «Kraken» – og målet er at spill skal kunne starte på bare ett sekund.

Du skal kunne oppgradere diskplassen med M2-SSD-disker, men Sony sier man må passe på at disse er kjappe nok – og at de faktisk passer i konsollen fysisk. De anbefaler folk å vente med å kjøpe seg ekstra plass til det er kommet kjappe nok varianter.

Kringlyd Deluxe

Cerny sier at de har jobbet mye med lyden, og har derfor dyttet inn en egen lyd-chip som kan ta seg av, kalt Tempest.

Med PS4 måtte lydprosesseringen gjøres av CPUen, men nå skal alt dette gjøres via denne nye chippen. Dette skal gi 3D-lyd som gir spillerne mulighet til å lettere plassere lyder i spillene.

Sony har målt hvordan hodefasong og ører påvirker oppfattelsen av lyd (såkalt HRTF), og skrudd til den nye teknologien til å gi best mulig lyd basert på hvilke høyttalere du har.

Såpass fintfølsomt er denne teknologien at Sony sier de bare har gjort ferdig hodetelefon-lyden enda og at de nå jobber med tv-lyd. Du skal kunne velge mellom fem forskjellige varianter av HRTF-konfigurasjonene for å finne det som passer best for deg.

I fremtiden ser Cerny for seg at brukere skal kunne spille enkle lydbaserte spill for å finpusse lyden til seg selv, eller til og med kanskje kunne sende inn bilder av ørene sine og la en AI gjøre det for deg.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Mer om:
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Sony avslørte maskinkraften i PlayStation 5

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum