(PressFire.no): Studentavisen Samfunnsgeografen fikk byekspertene professor Terje Wessel og førsteamanuensis Per Gunnar Røe til å spille byplanleggingsspillet «SimCity», med det store spørsmålet: Er spillet relatertbart til norsk byutvikling?
Professor Wessel innrømmer at han aldri har spilt dataspill før, og at han reserverer datamaskinen til arbeidsbruk. Kan det være mulig for professoren å bruke simuleringer i jobbsammenheng?
Idet de to setter seg ned for å spille «SimCity» stusser de kjapt over innbyggertallet i forhold til den grafiske fremtoningen.
- Dette ser metropol-aktig ut, bemerket Wessel i det han får se en by med 80 000 innbyggere.
Når han blir informert over innbyggertallet blir han overrasket, og blir i tillegg informert at man kan nå metropol-status i spillet med kun 5000 innbyggere.
- Spøker du? Metropol er jo i Europa definert som minst én million innbyggere!
Det slår førsteamanuensis Røe at byene føles veldig amerikanske ut. Og det er ikke bare arktiekturen som er mye mer typiskt for USA.
Byplanleggingen viser til manglende historie, da man kun begynner reisen som virtuell ordfører med et tomt landskap. Det ligger langt fra virkeligheten, i følge de to.
- Du starter helt på scratch her, men europeiske byer, og tross alt en del amerikanske byer, forholder seg til noe som er der fra før av; tradisjoner og bygninger som er vernet. Det er mye som er slik at du ikke bare kan endre på ting, reflekterer Røe.
- En by består av veldig komplekse sosialøkonomiske prosesser, som man regulerer på veldig mange måter, med økonomi, lover og regler - og for så vidt kultur. Den kompleksiteten kommer ikke frem her, forklarer Røe videre.
Wessel og Røe er enige om at byutvikling a la «SimCity» er langt fra byutvikling i Norge.
- I dette spillet får du ingen støtte ovenifra. Alt foregår lokalt og alt du gjør får drastiske konsekvenser for byen. Nå har regjeringen bestemt at kommunens egeninntekt skal ned til 40 prosent. I spillet ligger egeninntekten på 100 prosent, forteller Wessel.
- Om det hadde kommet et norsk eller europeisk spill, som er litt nærmere våre idealer for byutvikling, så tror jeg det hadde vært veldig bra, og ikke minst pedagogisk, avslutter Wessel.
- Absolutt. Hvis man kunne puttet inn lover og regler, velferdspolitikk og overføringer fra staten. Dette blir på en måte byplanlegging for FrP-ere, svarer Per Gunnar Røe om den uregulerte byplanleggingen uten statlige overføringer i spillet.
EA Norge vil gjerne at norske studenter skal leke seg med «SimCity», og inviterer studerende innen arkitektur, design og byplanlegging i å bygge fremtidens by.
Konkurransen består av to utfordringer; byplanlegging og design. I førstenevnte er målet å skape en innovativ byplanlegging, mens i design-klassen er målet å skape spektakulære bygg som har en mulighet til å ende opp i selve spillet - sammen med blant annet den norske operaen.
Toppbilde: Samfunnsgeografen