(PressFire.no): «Borderlands» var en usannsynlig suksess. Den splitter nye merkevaren fikk en massiv grafisk overhaling midt i utviklingen, og forsøkte å lage sin helt egen nisje med en slags humoristisk skytespilltolkning av «hack and slash»-sjangeren.
Seks millioner solgte spill og en halvferdig oppfølger senere lurer spillskaperen Randy Pitchford på hvorfor ingen har kopiert dem.
- Det er snålt at ingen har stjålet konseptet enda. Vi er i en industri hvor folk ikke gjør annet enn å stjele fra hverandre, hevder han i et intervju med Gamasutra.
Særlig samarbeidsmulighetene i det postapokalyptiske actionrollespillet ble hyllet, der opptil fire venner kan traske ut i ørkenverdenen og kveste Skags sammen.
Da vi spilte «Borderlands 2» på E3-messen i sommer, var det veldig tydelig at samarbeidsfokuset kun har blitt større. Samtidig betrygget utviklerne oss om at både historien og omgivelsene har fått en overhaling.
Som et av årets mest etterlengtede spill har oppfølgeren mye å bevise for håpefulle fans, et tydelig temposkifte for Pitchford og hans Gearbox Software.
- Å snakke om «Borderlands» var kjempeforvirrende. På en side måtte vi skrike fra det høyeste berget for å få oppmerksomhet med en ny merkevare. På den andre siden tenkte vi at pokker, vi kan jo ikke røpe hemmeligheten vår. Alle kommer til å kopiere den, sier han i Gamasutra-intervjuet.
Ambisiøs oppfølgerKopiene har latt vente på seg enn så lenge, men man skal ikke se bort fra at pipa får en annen lyd om «Borderlands 2» blir en like stor suksess som forgjengeren.
Utviklerne har tidligere uttalt at budsjettet for det andre spillet i serien er mye større enn storebrorens, og at de virkelig har skrudd opp volumet for høstens utgivelse.
- Tiden løp på en måte fra oss forrige gang. Men denne gangen skal vi smelle til hardt, sa Art Director Jeremy Cooke i fjor.
Spillet utgis den 21. september. Vil du spille det, må du ha en Windows-pc, Xbox 360 eller PlayStation 3.