(PressFire.no): Sjansen for at du en eller annen gang har vært innom spill-i-nettleseren-giganten Kongregate er relativt stor.
Nå tar den Gamestop-eide giganten steget ut av nettleseren for å starte sin egen konkurrent til Steam – det vil si – de satser utelukkende på mindre spill.
Spill deg til rabatt
Ifølge sjefen sjæl, Emily Greer, tar de med seg erfaring fra nettlesersatsingen inn i den nye plattformen.
- Vi har 120 000 spill på Kongregate. Vi vet hvordan vi skal forsikre oss om at de rette spillene bobler til toppen, sier hun til Polygon.
De skal også ha skreddersydd plattformen som en sosial opplevelse, i tillegg til å ha et belønningssystem hvor å oppnå visse ting i spillene gir deg tilbud og rabatter på andre spill.

«Owlboy»-skaper svært positiv, mens «Teslagrad»-kollega er avmålt
Jo-Remi Madsen i D-Pad Studio, utvikleren av «Owlboy», reagerer svært positivt på nyheten om den nye plattformen.
- Jeg tror jeg tar kontakt med Kongregate med det samme, sier spillskaperen til PressFire.
Kollega i Rain Games, Peter Wingaard Meldahl, er ikke like hissig på avtrekkeren og påpeker at det finnes mange digitale butikker allerede.
- Kongregate er en større aktør, så det er mer enn en tilfeldig ny plattform. Men utenom tilbudet deres nå i starten om å gi omsetningen for å trekke inn noen spill, hvordan er dette annerledes enn for eksempel GOG, spør han.

- Markedsdominansen til Steam er ikke sunn
Jon Cato Lorentzen i Krillbite påpeker at de har et godt forhold til Steam, men at de ønsker konkurranse velkommen.
- Selv om «Among the Sleep» er tilstede i mange salgsportaler på PC, så skjer 90 prosent av salgene via Steam.
- En så sterk markedsdominans er ikke sunt, slik det er nå er det veldig vanskelig for en indie å lykkes om man ikke når frem på Steam. Å ha flere ben å stå på og alternative salgsportaler der man får muligheten til eksponering og salg, er viktig, sier han og påpeker at det er aktuelt og uproblematisk for dem å legge spillet ut på en ny plattform.