Annonse
Slik blir remaster-samlepakken «Mass Effect Legendary Edition»
Se trailer og bilder.

Slik blir remaster-samlepakken «Mass Effect Legendary Edition»

Se trailer og bilder.
16:25
16:59
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
16:59
16:25
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): BioWare har løftet litt mer på sløret rundt sin kommende oppussing av de tre første «Mass Effect»-spillene, og i et nettmøte med et knippe utviklere fikk vi i forrige uke kikke litt på hvordan det hele har blitt.

Pakken kommer til PS4 og Xbox One, hvor 30 bilder i sekundet er målet, mens de mer kraftige PS4 Pro og Xbox Series X vil kjøre i 60 bilder i sekundet med 4K oppløsning, i tillegg til å støtte HDR.

Spillet er ikke «next gen» med andre ord, og vil bare dra nytte av bakoverkompabiliteten til de nye konsollene – det vil med andre ord ikke være en grafisk forbedring å finne der.

PC-versjonen vil på sin side også støtte ultrabrede skjermer og enda høyere bildeoppdatering.

Klikk for større.

Spillene har alle blitt pusset opp, i hovedsak (og mest tydelig) i form av bedre teksturer og høyere oppløsning, og inkluderer alle 15 historiepakkene som kom i etterkant og samtlige våpen- og innholdspakkene.

Utviklerne sier de gjorde to ting for å pusse opp teksturene i spillet, hvor de først fant fram ikke-komprimerte versjoner som ikke ble brukt i originalene og så kjørte disse gjennom en AI-oppskalering før de så gikk over for hånd for å passe på at ting ser bra ut.

En del ekstra arbeid virker også å være lagt på hovedfigurene, som har fått både bedre teksturer og høyere kvalitets modeller, mens forbedret skyggelegging, endringer i lyssetting og lignende står for hovedforskjellen ut over dette.

For eksempel har enkelte scener blitt endret til å foregå på andre tider av døgnet for å skape en mer dramatisk lyssetting, mens områder kan ha fått flere detaljer i form av mer vegetasjon, kan ansvarlig for figurmodeller og områder hos Bioware, Kevin Meek, forklare.

Han viste også fram en forbedret skyggelegging via såkalt Ambient Occlusion – noe originalspillene på Xbox 360 og PS3 bare maktet å bruke i noen få scener.

Spillene kjører likevel fortsatt i Unreal Engine 3, men et skår i gleden for noen er kanskje at det ikke vil være noen flerspillermuligheter her.

Kjøringen skal ha blitt forbedret. Klikk for større.

Vi fikk også en kikk på den forbedrede lastetiden i det første spillet, som var litt notorisk for sine lange heisturer for å skjule lastingen. PC-versjonen som ble vist fram lastet nå en heistur opp til hovedområdet på Citadel-romstasjonen på 14 sekunder – ned fra 54 sekunder tidligere.

Mer arbeid er gjort for å samstille de tre spillene også, der den mer RPG-aktige tilnærmingen i «Mass Effect 1» (som ikke nødvendigvis hadde så bra skytefølelse) har blitt endret litt til å ha slåssing som minner mer om de to senere spillene. Også brukergrensesnittet skal ha blitt modernisert.

- Jeg sleit med å spille «Mass Effect 1», fortalte ansvarlig for oppussingen, Mac Walters.

Andre endringer er også gjort, inkludert muligheten til å bruke utstyr som var låst bak den klassen du valgte – for eksempel vil du kunne bruke assault rifles også som Vanguard nå.

Det er også gjort mer for at figuren din skal se lik ut mellom spillene dersom du lager din egen look – det er nå flere alternativer å velge mellom, og større spenn i for eksempel hudfarge. Den kvinnelige utgaven av Shepard ble ikke standardisert før i «Mass Effect 3», men nå kan du velge henne helt fra det første spillet også.

Det hele startes fra en egen launcher som inneholder alle tre spillene.

Spillpakken vil være tilgjengelig 14. mai i år. Se flere skjermbilder under.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Se trailer og bilder.
Slik blir remaster-samlepakken «Mass Effect Legendary Edition»
Erik Fossum

(PressFire.no): BioWare har løftet litt mer på sløret rundt sin kommende oppussing av de tre første «Mass Effect»-spillene, og i et nettmøte med et knippe utviklere fikk vi i forrige uke kikke litt på hvordan det hele har blitt.

Pakken kommer til PS4 og Xbox One, hvor 30 bilder i sekundet er målet, mens de mer kraftige PS4 Pro og Xbox Series X vil kjøre i 60 bilder i sekundet med 4K oppløsning, i tillegg til å støtte HDR.

Spillet er ikke «next gen» med andre ord, og vil bare dra nytte av bakoverkompabiliteten til de nye konsollene – det vil med andre ord ikke være en grafisk forbedring å finne der.

PC-versjonen vil på sin side også støtte ultrabrede skjermer og enda høyere bildeoppdatering.

Klikk for større.

Spillene har alle blitt pusset opp, i hovedsak (og mest tydelig) i form av bedre teksturer og høyere oppløsning, og inkluderer alle 15 historiepakkene som kom i etterkant og samtlige våpen- og innholdspakkene.

Utviklerne sier de gjorde to ting for å pusse opp teksturene i spillet, hvor de først fant fram ikke-komprimerte versjoner som ikke ble brukt i originalene og så kjørte disse gjennom en AI-oppskalering før de så gikk over for hånd for å passe på at ting ser bra ut.

En del ekstra arbeid virker også å være lagt på hovedfigurene, som har fått både bedre teksturer og høyere kvalitets modeller, mens forbedret skyggelegging, endringer i lyssetting og lignende står for hovedforskjellen ut over dette.

For eksempel har enkelte scener blitt endret til å foregå på andre tider av døgnet for å skape en mer dramatisk lyssetting, mens områder kan ha fått flere detaljer i form av mer vegetasjon, kan ansvarlig for figurmodeller og områder hos Bioware, Kevin Meek, forklare.

Han viste også fram en forbedret skyggelegging via såkalt Ambient Occlusion – noe originalspillene på Xbox 360 og PS3 bare maktet å bruke i noen få scener.

Spillene kjører likevel fortsatt i Unreal Engine 3, men et skår i gleden for noen er kanskje at det ikke vil være noen flerspillermuligheter her.

Kjøringen skal ha blitt forbedret. Klikk for større.

Vi fikk også en kikk på den forbedrede lastetiden i det første spillet, som var litt notorisk for sine lange heisturer for å skjule lastingen. PC-versjonen som ble vist fram lastet nå en heistur opp til hovedområdet på Citadel-romstasjonen på 14 sekunder – ned fra 54 sekunder tidligere.

Mer arbeid er gjort for å samstille de tre spillene også, der den mer RPG-aktige tilnærmingen i «Mass Effect 1» (som ikke nødvendigvis hadde så bra skytefølelse) har blitt endret litt til å ha slåssing som minner mer om de to senere spillene. Også brukergrensesnittet skal ha blitt modernisert.

- Jeg sleit med å spille «Mass Effect 1», fortalte ansvarlig for oppussingen, Mac Walters.

Andre endringer er også gjort, inkludert muligheten til å bruke utstyr som var låst bak den klassen du valgte – for eksempel vil du kunne bruke assault rifles også som Vanguard nå.

Det er også gjort mer for at figuren din skal se lik ut mellom spillene dersom du lager din egen look – det er nå flere alternativer å velge mellom, og større spenn i for eksempel hudfarge. Den kvinnelige utgaven av Shepard ble ikke standardisert før i «Mass Effect 3», men nå kan du velge henne helt fra det første spillet også.

Det hele startes fra en egen launcher som inneholder alle tre spillene.

Spillpakken vil være tilgjengelig 14. mai i år. Se flere skjermbilder under.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Slik blir remaster-samlepakken «Mass Effect Legendary Edition»

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode