(PressFire.no): Når legendariske «SimCity» tolkes på nytt neste år, er det med flere vesentlige forskjeller. Mye har skjedd siden 2003, da nyutgitte «Sim City 4» var en snakkis.
Nytolkningen av bybyggerspillet skal tilsynelatende fokusere beinhardt på flerspillerdelen. Spillet ble faktisk skapt for å nytes sammen.
- Teknologien har endelig nådd det punktet hvor vi kan lage spillet vi vil, erklærer spillprodusent Jason Haber i et intervju med Games On Net.
Dette blir ikke første gang serien lokker med en flerspillerdel, men den eksisterer visst i en helt annen skala nå, skal vi tro produsenten:
- Opplevelsen ble bygd rundt en flerspillerdel fra starten av. Jeg tror det gjør at byen din virkelig kan spesialisere seg i en region, så du føler innflytelsen på nabobyene.
Fokuset på gruppespilling betyr riktignok at du alltid må ha en tilkobling til internett for å spille «SimCity».
- Nå for tiden er alle koblet sammen til enhver tid, så vi følte at tidspunktet var perfekt for en slik løsning, hevder Haber.
Fra før av er det klart at det EA-utviklede spillet kommer til å være eksklusivt for deres nettbutikk Origin. Slik som «Battlefield 3».
Et av salgspunktene for det etterlengtede strategispillet er den nye spillmotoren «GlassBox». Den skal foreta svært detaljerte kalkuleringer av alt fra energikonsum til trafikkorker.
Det demonstrerte utvikler Maxis under en pressekonferanse på Game Developers Conference i år, hvor vår journalist fikk smake på hvordan «SimCity» kan øke bevisstheten på klimaproblemer.
- Å feile er den beste måten å lære på. Du kan feile på alle mulige interessante måter, men du må også kunne gå tilbake og se hvorfor du feilet. Og det er noe man lett kan gjøre i spill, ble vi fortalt av seriens skaper, Will Wright.
EA går med planer om å vise frem mer av bysimulatoren på spillmessen E3 i år. Den avholdes mellom 5. og 7. juni i Los Angeles, og vi kommer til å ha en robust tilstedeværelse der.
Før den tid kan du jo meske deg med spillsnutten under.
«SimCity» utgis i løpet av neste år til Windows.