- Settingen til «Oblivion» føltes generisk

«Skyrim»-designerne ønsket mer særpreg og troverdighet.

29. oktober 2011 18:50

Designerne som jobber med Bethestas etterlengtede rollespill «The Elder Scrolls V: Skyrim», lover at det har skjedd mye siden «Oblivion», ifølge EuroGamer.

Denne gangen har de gått inn for å lage en distinkt verden, som både skal være mer troverdig og ha mer fokus på folkene og kulturene som finnes der. 

Matt Carofano, sjefsdesigner for spillet, forklarer i en podcast at mye av utviklingen har kommet som en reaksjon etter «Oblivion».

- «Oblivion» hadde en veldig klassisk, middelaldelrsk setting, og vi følte at noe av det var litt generisk. Vi ønsket å gjøre noe som viser mye mer av kulturen og folkene som bor der. «Skyrim» handlet for oss om å lage en verden som føltes troverdig, sier Carofano.

Conan og vikinger

Konsepkunstneren Adam Adamowicz forteller at de fikk frie tøyler, men noen referanser å lene seg på, som Conan, viking-kultur, og arbeidene til den legendariske fantasy-kunstneren Frank Frazetta. 

- Todd Howard [som har regi for spillet] ba oss sette oss ned og tegne masse kult, så kunne han heller snevre ned etterpå utifra hva som er kult og hva som er dumt, sier Adamowicz.

Howard trekker stadig frem Conan som en hjørnestein.

- Det er så mye forskjellige Conan-kunst jeg liker, sier han, og fortsetter:

- En av våre tidligere inspirasjonskilder som jeg viste dem, var McFarlanes action-figurer av Conan. Det er noen flotte vibber i Conan-greiene deres.

Forkastet 90 prosent

En slik åpen fremgangsmåte fører riktignok til mye ekstra arbied. Ifølge konseptkunstneren Adam Adamowicz ble omtrent 90 prosent av alt arbeidet de gjorde forkastet.

Det de sitter igjen med er derimot rimelig spektakulært. I en fersk video har de samlet kunsten bak «Skyrim». Den kan du se nedenfor.

«The Elder Scrolls V: Skyrim» kommer til PS3, 360 og PC den 11. november. En eventuell Wii U-versjon vil ikke komme før tidligst april 2012 (konsollen kommer en gang etter finansåret 2011, som slutter 31. mars), men sannsynligvis senere.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3