
– Setter enorme mål for Xbox Studios
Urealistiske sådan?
(PressFire.no): En ny rapport avslører at Xbox-sjef Phil Spencer har fått i oppdrag å levere en profittmargin på hele 30 prosent – et mål som ligger skyhøyt over resten av bransjen.
Kravet, som ifølge Bloomberg kommer direkte fra finansdirektøren i Microsoft, Amy Hood, står i sterk kontrast til både bransjestandarden og Xbox' egen historikk.
Analytikere anslår at den gjennomsnittlige marginen i spillbransjen ligger et sted mellom 17 og 22 prosent, mens Xbox selv har ligget på mellom 10 og 20 prosent de siste årene. I 2022 var tallet så lavt som tolv prosent.
En analytiker avisen har snakket med, beskriver en margin på 30 prosent som noe som vanligvis er forbeholdt en utgiver som «virkelig treffer blink» i et eksepsjonelt godt år.
Dette nye og aggressive profittfokuset skal ha blitt implementert høsten 2023, og har allerede fått store konsekvenser.
Kutt i tusenvis av stillinger, prisøkninger og kanselleringen av etterlengtede spill som «Everwild» og «Perfect Dark» – prosjekter som har vært under utvikling i over syv år – blir sett på som et direkte resultat av det nye finansielle presset.
Tidligere skal utviklerne i Xbox-studioene i stor grad ha fått beskjed om å fokusere på å lage best mulige spill uten å bekymre seg for mye for spesifikke tall.
Nå er hverdagen en annen.
Strategien har endret seg til å prioritere spill som enten er billige å produsere eller som antas å ha størst sjanse for å bli en kommersiell suksess, på bekostning av mer risikable prosjekter.
Den økte viljen til å lansere sine egne spill på konkurrentenes konsoller er også en del av denne nye retningen for å øke inntektene.
Samtidig har Xbox-president Sarah Bond nylig hintet om at deres neste konsoll kan bli en «svært premium, svært high-end»-opplevelse, noe som markerer et markant skifte fra strategien der de utviklet Series S slik at de med dårligere råd kunne kjøpe en konsoll.