Annonse
Se demoen av «Ringenes Herre»/«Hobbiten»-spillet det aldri ble noe av
Pitchen kostet over en million dollar å lage.

Se demoen av «Ringenes Herre»/«Hobbiten»-spillet det aldri ble noe av

Pitchen kostet over en million dollar å lage.
16:27
10:38
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
10:38
16:27

(PressFire.no): Det er grunnleggeren av utviklerhuset Traveller’s Tales, Jon Burton, som har lagt ut en vide på sin YouTube-kanal hvor han forteller om da de lagde en demo av et Tolkien-spill basert på «Ringenes Herre» i 2008.

Burton ønsket å pitche utviklingen av et spill basert på de nylig annonserte «Hobbiten»-filmene, og satte av store ressurser til å lage en demo – han var en stor fan av Tolkiens bøker, og ville vise at studioet kunne lage noe mer enn «LEGO»-spillene de var blitt kjent for.

- Det hele gikk litt ut av kontroll. Jeg husker ikke om jeg også bestemte meg for å pitche at vi skulle lage et «Ringenes Herre»-spill i tillegg eller ikke, sier Burton.

Utviklerne brukte seks måneder og én million dollar på å lage fire fullt spillbare baner fra «Ringenes Herre»-filmene for å vise hvordan de tenkte at et «Hobbit»-spill ville fungere.

En viste et snikeelement hvor Frodo skulle komme seg rundt Uruk-haier, en hvor Gandalf slåss mot Saruman i Orthanc, en hvor Gandalf slåss mot Durin’s Bane og en hvor Frodo måtte komme seg unna en Nazgûl.

I tillegg var det fem teknologidemoer, også basert på «Ringenes Herre». Det hele kjørte på Xbox 360.

- Vi brukte alt for mye tid og alt for masse penger på demoen, sier Burton.

Han reiste så til New Zealand og møtte regissørene Peter Jackson og Guillermo Del Toro (som da fortsatt var involvert i filmene), som var positive. Men det hele ble skutt ned av Warner Bros, som heller ønsket et spill satt til samme univers – ikke basert direkte på filmene.

Burton sier han til syvende og sist ikke er så fryktelig lei seg for det – filmene ble utsatt et år (hvilket hadde betydd at de måtte ha jobbet et år ekstra på spillet), Del Toro forlot prosjektet og filmene holdt ikke samme nivå som «Ringenes Herre».

Sjekk ut videoen, som inneholder masse fra demoen, her:

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Pitchen kostet over en million dollar å lage.
Se demoen av «Ringenes Herre»/«Hobbiten»-spillet det aldri ble noe av
Erik Fossum

(PressFire.no): Det er grunnleggeren av utviklerhuset Traveller’s Tales, Jon Burton, som har lagt ut en vide på sin YouTube-kanal hvor han forteller om da de lagde en demo av et Tolkien-spill basert på «Ringenes Herre» i 2008.

Burton ønsket å pitche utviklingen av et spill basert på de nylig annonserte «Hobbiten»-filmene, og satte av store ressurser til å lage en demo – han var en stor fan av Tolkiens bøker, og ville vise at studioet kunne lage noe mer enn «LEGO»-spillene de var blitt kjent for.

- Det hele gikk litt ut av kontroll. Jeg husker ikke om jeg også bestemte meg for å pitche at vi skulle lage et «Ringenes Herre»-spill i tillegg eller ikke, sier Burton.

Utviklerne brukte seks måneder og én million dollar på å lage fire fullt spillbare baner fra «Ringenes Herre»-filmene for å vise hvordan de tenkte at et «Hobbit»-spill ville fungere.

En viste et snikeelement hvor Frodo skulle komme seg rundt Uruk-haier, en hvor Gandalf slåss mot Saruman i Orthanc, en hvor Gandalf slåss mot Durin’s Bane og en hvor Frodo måtte komme seg unna en Nazgûl.

I tillegg var det fem teknologidemoer, også basert på «Ringenes Herre». Det hele kjørte på Xbox 360.

- Vi brukte alt for mye tid og alt for masse penger på demoen, sier Burton.

Han reiste så til New Zealand og møtte regissørene Peter Jackson og Guillermo Del Toro (som da fortsatt var involvert i filmene), som var positive. Men det hele ble skutt ned av Warner Bros, som heller ønsket et spill satt til samme univers – ikke basert direkte på filmene.

Burton sier han til syvende og sist ikke er så fryktelig lei seg for det – filmene ble utsatt et år (hvilket hadde betydd at de måtte ha jobbet et år ekstra på spillet), Del Toro forlot prosjektet og filmene holdt ikke samme nivå som «Ringenes Herre».

Sjekk ut videoen, som inneholder masse fra demoen, her:

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Se demoen av «Ringenes Herre»/«Hobbiten»-spillet det aldri ble noe av

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
dark mode