«Rime» allerede knekt

Etter at utvikleren lovde å fjerne kopibeskyttelse for bare dager siden.

2. juni 2017 11:18

(PressFire.no): Det er bare en uke siden spillet «Rime» ble sluppet, etter å ha opplevd en fartsdump og to i utviklingen etter en kunngjøring som eksklusivt Playstation 4-spill.

Etter lanseringen kom det også fram at spillet benytter den kontroversielle kopibeskyttelsen Denuvo, noe enkelte pc-spillere har kritisert utvikleren for.

Og tidligere denne uka tok utvikleren bladet fra munn og lovde at dersom spillets kopibeskyttelse ble knekt, så ville de legge ut spillet uten kopibeskyttelse.

Tok bare dager

Kodeknekkeren, som gå runder kallenavnet Baldman, har lagt ut en notis om hvordan den fungerer og hvordan den påvirker ytelsen i spillet. Der skriver han at spillets ytelse er mye bedre uten Denuvo, fordi den bare i løpet av starten av spillet kjører tre hundre tusen såkalte «triggers» for å teste spillet.

- Hvis du lurte på hvorfor lastetidene i spillet er så langt, så har du svaret her.

- Følger med

Spillere har hevdet at spillets ytelse lider av å ha kopibeskyttelsen. Utviklerne har gått ut på nettsidene for å innrømme at ytelsen blir påvirket av beskyttelsen, men at de ikke tror at den er av betydning. Han påpeker imidlertid at de kan ta feil, og at de følger med på situasjonen.

Han skriver også at det alltid har vært intensjonen å fjerne kopibeskyttelsen hvis den ble knekt, og at de kun forventet at den ville holde i to til tre uker.

«Rime» kan nå ende opp i rekkene av flere spill som har fjernet Denuvo etter at det har blitt knekt etter lansering – både «Doom», «Inside» og «Syberia 3».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3