Annonse

- Retro har ikke lenger fungerende verktøy for å jobbe med «Metroid Prime»

Utvikler sår tvil om samlepakke på Switch.

- Retro har ikke lenger fungerende verktøy for å jobbe med «Metroid Prime»

Utvikler sår tvil om samlepakke på Switch.
23:09
11:50
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:50
23:09

(PressFire.no): Det gikk lenge rykter om at en samlepakke med de tre «Metroid Prime»-spillene skulle slippes til Switch. Enn så lenge har vi ikke hørt noe om den, og nå heller en av utviklerne bak spillene vann på ryktebålet.

«Metroid Prime 3»

Det er på Facebook-sidene til den «Metroid»-fokuserte nettsiden Shinesparkers at Senior Game Designer på de tre spillene, Michael Wikan, skriver om problemene utvikler Retro Studios har.

Han var også en av de ansvarlig for trilogi-pakken som ble lansert til Wii, men sier at den ryktede samlepakken kan være for krevende til at det blir lønnsomt.

- Det ville vært mye arbeid, så jeg er skeptisk til at det vil skje. Det var en rett fram jobb å oppdatere «Metroid Prime» og «Metroid Prime 2» til bevegelsesstyring, men å konvertere «Metroid Prime 3» til vanlig styring vil være en «herkulisk» innsats, skriver Wikan.

- Dette fordi det er skriptet på en svært spesifikk måte med volumetriske brytere for å måle bevegelsene på en presis måte. Og bossene var fininnstilt til å reagere på bevegelsene når du sikter.

- Retro har ikke lenger fungerende verktøy for å jobbe med kodebasen til «Prime», så alt må «brute forces» og hardkodes, skriver han videre, og anslår at det må fire-fem personer til i et år for å kode om alle interaksjoner som er i spillet. I tillegg må hele spillet balanseres på nytt for å ta høyde for de treigere «vanlige» kontrollene.

«Prime»-spillene solgte aldri utrolig godt, og spørsmålet er da om Nintendo ville brukt såpass med ressurser på en oppdatering av de gamle spillene.

I etterkant har Wikan fjernet deler av kommentarene sine, men internettet husker som kjent alt. «Metroid Prime 4» ble for øvrig nevnt som fortsatt under utvikling av Nintendo i deres årsrapport forleden dag.

Spillet ble som kjent helt skrapet og overrakt til Retro Studios etter å ha vært i utvikling i over et år under Namco.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Utvikler sår tvil om samlepakke på Switch.
- Retro har ikke lenger fungerende verktøy for å jobbe med «Metroid Prime»
Erik Fossum

(PressFire.no): Det gikk lenge rykter om at en samlepakke med de tre «Metroid Prime»-spillene skulle slippes til Switch. Enn så lenge har vi ikke hørt noe om den, og nå heller en av utviklerne bak spillene vann på ryktebålet.

«Metroid Prime 3»

Det er på Facebook-sidene til den «Metroid»-fokuserte nettsiden Shinesparkers at Senior Game Designer på de tre spillene, Michael Wikan, skriver om problemene utvikler Retro Studios har.

Han var også en av de ansvarlig for trilogi-pakken som ble lansert til Wii, men sier at den ryktede samlepakken kan være for krevende til at det blir lønnsomt.

- Det ville vært mye arbeid, så jeg er skeptisk til at det vil skje. Det var en rett fram jobb å oppdatere «Metroid Prime» og «Metroid Prime 2» til bevegelsesstyring, men å konvertere «Metroid Prime 3» til vanlig styring vil være en «herkulisk» innsats, skriver Wikan.

- Dette fordi det er skriptet på en svært spesifikk måte med volumetriske brytere for å måle bevegelsene på en presis måte. Og bossene var fininnstilt til å reagere på bevegelsene når du sikter.

- Retro har ikke lenger fungerende verktøy for å jobbe med kodebasen til «Prime», så alt må «brute forces» og hardkodes, skriver han videre, og anslår at det må fire-fem personer til i et år for å kode om alle interaksjoner som er i spillet. I tillegg må hele spillet balanseres på nytt for å ta høyde for de treigere «vanlige» kontrollene.

«Prime»-spillene solgte aldri utrolig godt, og spørsmålet er da om Nintendo ville brukt såpass med ressurser på en oppdatering av de gamle spillene.

I etterkant har Wikan fjernet deler av kommentarene sine, men internettet husker som kjent alt. «Metroid Prime 4» ble for øvrig nevnt som fortsatt under utvikling av Nintendo i deres årsrapport forleden dag.

Spillet ble som kjent helt skrapet og overrakt til Retro Studios etter å ha vært i utvikling i over et år under Namco.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

- Retro har ikke lenger fungerende verktøy for å jobbe med «Metroid Prime»

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode