Annonse

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Bytter ut horror med reinspikka action, men funker det?

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Bytter ut horror med reinspikka action, men funker det?
3:57
9:20
Utvikler
Capcom
Utgiver
Capcom
Slippdato
28. mars 2013
Plattformer
3DS
Annonse
9:20
3:57
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

Mercenaries-delen i «Resident Evil»-universet har etter hvert blitt velkjent for fans av serien. Tidligere var det bare en sidemodus i de to siste spillene, men nå har Capcom bestemt seg for at den har blitt moden nok for et helt eget spill.

Kort forklart: Er du på utkikk etter et «vanlig» «Resident Evil»-spill, styr unna. Dette er action-action-action, hele tida. Ikke skummelt, ikke (så veldig) mye creepy stemning og heller mer nå-skal-jeg-skyte-deg-i-fjeset-med-hagle-action.

Du skal rett og slett sette sammen en så lang drapskombo som mulig, noe som gir mer poeng, under tidspress.

Det er et ganske enkelt konsept, som blir utrolig hektisk etter hvert som spillet kaster flere og flere vanskelige fiender på deg samtidig som du prøver å samle tidsforlengere og utstyr som gir deg skudd og liv.

Et arkadespill der poengjaget er i fokus

Spillet kaster dog ikke bort tid på å forklare hva det skal være. Du blir dyttet inn i et par lærebrett helt i starten, men etter det er det egentlig bare å velge en bane i en meny (idiotisk nok må du manuelt inn i en undermeny for å velge neste bane, selv den første gangen du låser den opp) og så prøve å drepe flere fiender, litt kjappere enn tidligere.

Det er altså et arkadespill med et jag etter en høyere poengsum, dette. Du flyr rundt som en av en rekke kjente og ukjente «Resident Evil»-fjes, merkelig nok uten Leon fra klassikerne «RE2» og «RE4», men med en bråte våpen og opplåsbare perks som gir deg fordeler mot hordene av fiender.

Det er noe med spillet som jeg ikke greier å sette fingeren helt på. Om det er hastverksarbeid fra Capcom eller bare dårlig design, eller kanskje en kombinasjon, vet jeg ikke. Men det er irriterende elementer å finne i nesten alle, ellers greit sammensatte, ledd.

Du kan teame opp med en kompis (eller en ukjent) i en co op-modus, både lokalt og over nett. Dette funker ypperlig, men bare i én bane av gangen – så må du sette opp hele koblingen dere i mellom igjen.

Spiller du med en vilkårlig spiller og dere samarbeider godt sammen, så er det ingen måte å få spilt med han eller hun etter runden er ferdig. Elendig! Ikke er det online highscorelister heller!


Merkelig spilldesign

Kontrollene føles gammeldags og treige i et så fartsfylt spill også, men de fungerer greit nok til at det ikke kommer i veien. Et morsomt tillegg er at du nå ENDELIG kan sikte og bevege deg på én gang, for første gang i seriens historie.

Touchskjermen brukes til å enkelt bytte våpen, men det er litt unødvendig at du må fjerne blikket fra toppskjermen for å se hvor mange skudd som er igjen i magasinet. Kniven, som i de siste spillene har vært et enkelt knappetrykk unna, tar opp en hel våpen-slot for seg selv her – noe som gjør at om du går tom for skudd og ikke har kniven med, så står du med skjegget i postkassa når det gjelder å knuse boksene med skudd som er plassert rundt. Du MÅ bruke kniven til slikt, visstnok.

Smart spilldesign, this is not.

Audiovisuelt er det en merkelig sammensetning også. Det er tidvis utrolig flott å se på, med en markant og fin 3D-effekt, men i neste sekund kommer fiendene hakkende mot deg i det som må være animasjoner lagd med et ensifret antall bilder i sekundet.

Musikken på sin side er grei, men stemmene kan umulig ha blitt tatt opp med noe annet enn en Biltema-mikrofon – vi snakker skikkelig lavkvalitets opptak her!


Halvgjort er ikke nødvendigvis velgjort

Det er ikke så mye mer å si om spillet, egentlig. Det er en ganske liten pakke du får servert rent innholdsmessig, og har du spilt Mercenaries i de tidligere «Resident Evil»-spillene så vet du hva du får her. Det er nesten litt halvgjort av Capcom, synes jeg, for alt fra menyene til gjenbruken av animasjoner, lyder, fiender og baner fra gamle spill gjør at jeg ikke akkurat kan anbefale noen å kjøpe spillet til full pris.

Det er også verdt å notere seg at spillet bare har én save-fil, og overhodet ingen mulighet for å restarte eller slette denne. Dette er nok ikke verdens undergang, ettersom spillet er basert på gjenspilling av en rekke baner kun basert på highscore, men kjøper du spillet brukt eller låner/gir det bort er det ingen måte å fjerne tidligere poengsummer eller fremdrift.

Igjen, har du lyst på et skikkelig «RE»-spill, så vent heller til det kommende «Resident Evil: Revelations» på samme plattform, noe Capcom også kiler på pungen med, med en spillbar demo i «Mercenaries» (som er over på et kvart nanosekund).

Slik «Mercenaries» er nå er det et morsomt spill, men det er rett og slett for lite innhold her, og det er ikke uten grunn at dette har brukt å være en artig tilleggsmodus for hovedspillene, og ikke blitt prøvd som et eget spill selv.

NB! «Resident Evil: Mercenaries» er nå sluppet til Nintendos 3DS-konsoll.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Spillet er hektisk og morsomt, og grafikken er til tider veldig flott.
Negativt
Veldig lite innhold og irritasjonsmomenter i alle ledd drar ned mye.
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Bytter ut horror med reinspikka action, men funker det?
Resident Evil: The Mercenaries 3D
Erik Fossum

Mercenaries-delen i «Resident Evil»-universet har etter hvert blitt velkjent for fans av serien. Tidligere var det bare en sidemodus i de to siste spillene, men nå har Capcom bestemt seg for at den har blitt moden nok for et helt eget spill.

Kort forklart: Er du på utkikk etter et «vanlig» «Resident Evil»-spill, styr unna. Dette er action-action-action, hele tida. Ikke skummelt, ikke (så veldig) mye creepy stemning og heller mer nå-skal-jeg-skyte-deg-i-fjeset-med-hagle-action.

Du skal rett og slett sette sammen en så lang drapskombo som mulig, noe som gir mer poeng, under tidspress.

Det er et ganske enkelt konsept, som blir utrolig hektisk etter hvert som spillet kaster flere og flere vanskelige fiender på deg samtidig som du prøver å samle tidsforlengere og utstyr som gir deg skudd og liv.

Et arkadespill der poengjaget er i fokus

Spillet kaster dog ikke bort tid på å forklare hva det skal være. Du blir dyttet inn i et par lærebrett helt i starten, men etter det er det egentlig bare å velge en bane i en meny (idiotisk nok må du manuelt inn i en undermeny for å velge neste bane, selv den første gangen du låser den opp) og så prøve å drepe flere fiender, litt kjappere enn tidligere.

Det er altså et arkadespill med et jag etter en høyere poengsum, dette. Du flyr rundt som en av en rekke kjente og ukjente «Resident Evil»-fjes, merkelig nok uten Leon fra klassikerne «RE2» og «RE4», men med en bråte våpen og opplåsbare perks som gir deg fordeler mot hordene av fiender.

Det er noe med spillet som jeg ikke greier å sette fingeren helt på. Om det er hastverksarbeid fra Capcom eller bare dårlig design, eller kanskje en kombinasjon, vet jeg ikke. Men det er irriterende elementer å finne i nesten alle, ellers greit sammensatte, ledd.

Du kan teame opp med en kompis (eller en ukjent) i en co op-modus, både lokalt og over nett. Dette funker ypperlig, men bare i én bane av gangen – så må du sette opp hele koblingen dere i mellom igjen.

Spiller du med en vilkårlig spiller og dere samarbeider godt sammen, så er det ingen måte å få spilt med han eller hun etter runden er ferdig. Elendig! Ikke er det online highscorelister heller!


Merkelig spilldesign

Kontrollene føles gammeldags og treige i et så fartsfylt spill også, men de fungerer greit nok til at det ikke kommer i veien. Et morsomt tillegg er at du nå ENDELIG kan sikte og bevege deg på én gang, for første gang i seriens historie.

Touchskjermen brukes til å enkelt bytte våpen, men det er litt unødvendig at du må fjerne blikket fra toppskjermen for å se hvor mange skudd som er igjen i magasinet. Kniven, som i de siste spillene har vært et enkelt knappetrykk unna, tar opp en hel våpen-slot for seg selv her – noe som gjør at om du går tom for skudd og ikke har kniven med, så står du med skjegget i postkassa når det gjelder å knuse boksene med skudd som er plassert rundt. Du MÅ bruke kniven til slikt, visstnok.

Smart spilldesign, this is not.

Audiovisuelt er det en merkelig sammensetning også. Det er tidvis utrolig flott å se på, med en markant og fin 3D-effekt, men i neste sekund kommer fiendene hakkende mot deg i det som må være animasjoner lagd med et ensifret antall bilder i sekundet.

Musikken på sin side er grei, men stemmene kan umulig ha blitt tatt opp med noe annet enn en Biltema-mikrofon – vi snakker skikkelig lavkvalitets opptak her!


Halvgjort er ikke nødvendigvis velgjort

Det er ikke så mye mer å si om spillet, egentlig. Det er en ganske liten pakke du får servert rent innholdsmessig, og har du spilt Mercenaries i de tidligere «Resident Evil»-spillene så vet du hva du får her. Det er nesten litt halvgjort av Capcom, synes jeg, for alt fra menyene til gjenbruken av animasjoner, lyder, fiender og baner fra gamle spill gjør at jeg ikke akkurat kan anbefale noen å kjøpe spillet til full pris.

Det er også verdt å notere seg at spillet bare har én save-fil, og overhodet ingen mulighet for å restarte eller slette denne. Dette er nok ikke verdens undergang, ettersom spillet er basert på gjenspilling av en rekke baner kun basert på highscore, men kjøper du spillet brukt eller låner/gir det bort er det ingen måte å fjerne tidligere poengsummer eller fremdrift.

Igjen, har du lyst på et skikkelig «RE»-spill, så vent heller til det kommende «Resident Evil: Revelations» på samme plattform, noe Capcom også kiler på pungen med, med en spillbar demo i «Mercenaries» (som er over på et kvart nanosekund).

Slik «Mercenaries» er nå er det et morsomt spill, men det er rett og slett for lite innhold her, og det er ikke uten grunn at dette har brukt å være en artig tilleggsmodus for hovedspillene, og ikke blitt prøvd som et eget spill selv.

NB! «Resident Evil: Mercenaries» er nå sluppet til Nintendos 3DS-konsoll.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Positivt
Spillet er hektisk og morsomt, og grafikken er til tider veldig flott.
Negativt
Veldig lite innhold og irritasjonsmomenter i alle ledd drar ned mye.
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode