For å feire slippet av et nytt «Resident Evil» 13. mars, har vår mann Thomas satt seg ned for å samle alle trådene og lage en kronologisk gjennomgang av alle spillene i serien. Denne andre webisoden tar for seg «Resident Evil 3: Nemesis» og oppfølgeren «Resident Evil Code: Veronica» året etter.
Les også: Del 1 av vår Resident Evil-sak.
Les også: Del 3 av vår Resident Evil-sak.
Les også: Del 4 av vår Resident Evil-sak.
«Resident Evil 3: Nemesis» ble sluppet i 1999 på PlayStation, og ble i likhet med forgjengeren også portet til Sega Dreamcast, PC og Nintendo Gamecube. Fortellingen beskriver det siste kronologiske kapittelet for Raccoon City, og er en avsluttende konklusjon på hva som skjedde med den engang fredfulle, midtvestlige amerikanske byen.
På tidslinjen tar første del av spillet plass før hendelsene i «Resident Evil 2», mens siste del utspiller seg et par daget etter. Spillet har flere endelige konklusjoner som før, men for første gang er det kun én spillbar protagonist.
Med tube top og miniskjørt settes spilleren atter en gang i støvlettene til Jill Valentine, som etter å ha slitt med Raccoons nye tilværelse velger å komme seg ut av byen før situasjonen forverrer seg.
Hun tumler ut av leiligheten i det spillet starter, og trenger spilleren til å guide henne gjennom en labyrint av levende døde, i beste George Romero-stil.
(Saken fortsetter under videoen)
Se gameplayvideo fra «Resident Evil 3: Nemesis» (1999).
Denne gangen foregår reisen på et mye større areal enn før, selv om klaustrofobiske, trange gater og bygg fortsatt representerer størsteparten av ferden.
Heldigvis dukker en vennligsinnet leiesoldat ved navn Carlos Oliviera opp, som sammen med en liten avdeling soldater har blitt sendt inn av Umbrella for å evakuere gjenværende sivile. Situasjonen forverrer seg når de overlevende finner ut at staten planlegger å bombe byen for å isolere utbruddet av viruset.
Den største trusselen Raccoon står ovenfor kommer ironisk nok ikke i form av dødbringende missiler eller levende døde, men en helt ny Umbrella-kreasjon: Nemesis.
Nemesis fungerer i denne rollen som spillets nådeløse antagonist, og har i stil med tidligere Tyranner blitt sendt inn i byen for å rydde opp.
Denne gang er målet de resterende S.T.A.R.S.-medlemmene – de eneste gjenværende som vet om hemmelighetene til Umbrella.
Nemesis er en forbedret versjon av sine tidligere brødre, og skiller seg ut ved at han kan utføre intelligente handlinger og ta komplekse ordre.
Med et arsenal av farlige våpen og en uforglemmelig temasang, jakter han ned Jill gjennom hele opplevelsen og konfronterer henne alle de stedene hun minst trenger det. For spilleren fører dette til en evigvarende paranoia, for selv om Nemesis mot formodning blir beseiret kommer han seg fort på bena igjen; sintere og farligere enn aldri før.
Uheldigvis for Jill må hun også arbeide for å komme seg unna Raccoons destruktive skjebne, og klarer ved hjelp av Carlos å sikre en sporvogn som kjører dem til den utpekte evakueringssonen.
En kort filmmatisk sekvens introduserer så noe som virker som konklusjonen av fortellingen, men for de som legger fra seg kontrollen blir gleden kortvarig. Idét helikopteret flyr inn på plassen blir det møtt av et prosjektil, helikopteret eksploderer, og sender håpet deres dundrende ned i flammer.
Spillet plukker selvsagt opp igjen rett etter at Nemesis synliggjøres som synderen, og etter en intens kamp beseirer Jill og Carlos endelig monsteret. Jill kommer ikke uskadet ut av situasjonen, noe som sender Carlos på en omtur innom nærmeste sykehuset.
Når hun endelig kommer seg på beina igjen, flykter protagonistene mot en etterlatt fabrikk hvor spillets finale tar plass. Her viser lederen av de gjenværende leiesoldatene, Nicholai Ginovaef, at han har jobbet for Umbrellas favør hele tiden, og at hans egentlige oppdrag var å samle kampdata om de nye biologiske våpnene i byen.
Etter en avsluttende konfrontasjon med både Nemesis og Nicholai, klarer Carlos og Jill å evakuere byen via helikopter og titter ut av vinduet når bomben treffer Raccoon City.
Rett etter «Resident Evil 2» kunngjorde Capcom at en oppfølger ved navn «Code Veronica» var planlagt for Sega Dreamcast. Spillet fikk en tentativ slippdato i 1999, men etter en forsinkelse bestemte utviklerne seg for heller å fremskynde «Resident Evil: Nemesis» - et sideprosjekt som skulle lanseres parallelt - som den offisielle etterfølgeren.
«Resident Evil Code: Veronica» debuterte derfor i 2000 på Dreamcast, og fikk også en oppdatert versjon året etter på både den originale plattformen og Sonys PlayStation 2. Den nye versjonen fikk tittelen «Code Veronica X», og hadde blant annet nesten 10 minutter med ekstra filmsekvenser sammen med en rekke mindre tekniske forandringer.
(Saken fortsetter under videoen)
Se hvordan «Resident Evil Code: Veronica» (2000) begynner:
Etter å ha oppsøkt sin bror i Europa og brutt seg inn i Umbrella's hovedkvarter i Paris, blir Claire Redfield svimeslått og sendt av gårde til Rockfort Island. Øya holder en serie med komplekser etablert for forskning og trening av soldater, og uheldigvis for vår heltinne har T-viruset også her funnet vei ut av sine isolerte beholdere.
Symptomene er velkjente, og sammen med den revitaliserende effekten den har på mennesker har viruset også mutert og sluppet fri en del innelåste hemmeligheter fra laboratoriene.
Claire blir nødt til å lete seg fram på Rockforts mange installasjoner og komplekser ved hjelp av Steve Burnside - en overmodig og selvsikker gutt - og må også hanskes med den mentalt ustabile eieren Alfred Ashford.
Med en morderisk sans for humor, prøver Alfred febrilsk å kvitte seg med inntrengerne, samtidig som han beskytter sin genetisk overlegne søster Alexia og hennes identitet.
Claire får imidlertid en åpenbaring når hun finner ut at Alexias opphold på øya bare er et produkt av Alfreds schizofrene og overbeskyttende mentalitet, og at den egentlige personen befinner seg på et helt annet kontinent.
Etter at Steve og Claire finner fram til en etterlatt flystripe, stjeler de et av flyene og setter kursen vekk fra øya. Lite aner de at flyets autopilot har andre planer, og at Alfred på forhånd har programmert det til å lande på en hemmelig base ved Antarktis.
Chris Redfield, spillets andre protagonist, ankommer Rockfort på et senere tidspunkt etter å ha mottatt et nødrop fra Claire, men møter i stedet sin gamle erkefiende Albert Wesker.
Wesker har brukt utbruddet på øya til å provosere fram Alexia Ashford som tilsynelatende har ligget lavt de siste 15 årene. Han velger imidlertid å ignorere Chris når han oppdager henne på en av monitorene, og setter i stedet kursen mot den arktiske basen.
Chris klarer omsider å innhente både Wesker og Alexia, og møter også på Claire fastbundet. Sammen vitner de til Weskers intetsigende forsøk på å overtale Alexia til å bli med han, samtidig som de også finner ut av Ashford-familiens mørke fortid.
Som en av de originale eierne av Umbrella bestemte Edward Ashford seg for å etablere en hemmelig forskningsbase i Antarktis dedikert til forskning på et virus han tidligere hadde framstilt med sin partner Ozwell Spencer.
Etter Edwards død ble sønnen Alexander nødt il å ta over ansvaret, samtidig som han syslet med sitt eget ambisiøse prosjekt; framstillingen av genetisk overlegne foster, et arbeid som fikk stor suksess idet tvillingene Alexia og Alfred ble født.
Alexia Ashford ble i ung alder kjent innenfor Umbrella-kretsene, og utviklet høy kompetanse innen forskning og vitenskap. Arbeidet hennes baserte seg på en variasjon av t-viruset kalt T-Veronica, og reflekterte hennes narsissisme og fascinasjon av maur og deres overlegne sosiale struktur.
I sjokk etter å ha lært om sin egen opprinnelse velger hun å bruke sin "far" som forsøkskandidat, og injiserer Alexander med T-Veronica. Etter å ha vurdert virusets fatale effekt på kroppen hans konkluderer hun med at viruset er for ustabilt og uforutsigbart. Hun velger til tross for dette selv å stå fram som neste testsubjekt - denne gangen i en nedfryst, 15 år lang dvale.
Chris blir avslutningsvis nødt til å forsvare sin søster idét Alexia eksemplifiserer sitt sinne. Han vitner til hennes groteske visuelle forandringer, og klarer å avslutte kampen med et skudd fra et av Umbrellas eksperimentelle våpen.
Med basens selvdestruksjon kun minutter unna møter de også Wesker en siste gang. Han avslører at han var på jakt etter T-Veronica-viruset, og at han fant sitt eksemplar i det han fant restene av det som en gang var Steve Burnside. Wesker forsvinner fra åstedet, og gir Redfield-søsknene akkurat nok tid til å komme seg unna basen før den forsvinner i et lysglimt.
Fortsettelse følger…
Les også: Del 1 av vår Resident Evil-sak.
Les også: Del 3 av vår Resident Evil-sak.
Les også: Del 4 av vår Resident Evil-sak.