Annonse

Regjeringen i gang med ny dataspillstrategi

Kulturministeren møtte norske spillutviklere.

Regjeringen i gang med ny dataspillstrategi

Kulturministeren møtte norske spillutviklere.
15:04
11:21
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:21
15:04
TL;DR

(PressFire.no): I går møtte den nye kulturministeren Anette Trettebergstuen (AP) et utvalg norske spillutviklere for å diskutere fremtiden til spillbransjen her til lands.

På kontorene til Hyper Games, Krillbite og Megapop fikk Trettebergstuen og statssekretær Odin Adelsten Aunan Bohmann høre om utfordringer og muligheter innenfor spillutviklerbransjen.

Det ble også tid til å spille noen av spillene som nylig har blitt utviklet der.

Trettebergstuen benyttet også anledningen til å avsløre at regjeringen nå jobber med en ny dataspillstrategi som blir en arvtager til den nåværende strategien – som er ferdig etter 2022.

Kulturministeren spilte «Mørkredd» og diskuterte.

Arbeiderpartiet har tidligere uttalt at dette skal være en spillutviklerstrategi, altså fokusert mer på produksjonen av dataspill, men det er fortsatt tidlig å si hva den vil inneholde.

– Næringsdepartementet er veldig med på dette her. Dette er eksportvare og arbeidsplasser. Men det er også viktig kultur.

Den norske spillbransjen har til i dag hevdet seg internasjonalt til tross for en rekke utfordringer med å lage dataspill i Norge, forklarte Trettebergstuen. Det ligger et potensial i å kunne skape arbeidsplasser på feltet og flere gode opplevelser for de som spiller.

Trettebergstuen var klar på at de også skal forvalte kulturen dataspill.

– Det er fortsatt mange fordommer knyttet til å spille som er urettferdige. Vi ønsker at dataspilling skal bli sett på som en kulturaktivitet på linje med andre kulturaktiviteter. Både i status, men også i offentlig støtte og i politikken.

– Derfor er vi opptatt av å løfte dataspill som kultur i vår kulturpolitikk.

– Hele foranledningen til å løfte dataspill er å tilgjengeliggjøre kultur, samtykket Aunan Bohmann, som sier at de også skal ivareta de som spiller.

– Vi skal bli bedre på å utvikle, og vi skal sørge for at flere spiller norske dataspill.

Arbeidet med den nye strategien skal nå i gang, der innledende samtaler med spillutviklere i Norge skal kartlegge muligheter og utfordringer.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Kulturministeren møtte norske spillutviklere.
Regjeringen i gang med ny dataspillstrategi
Erik Fossum

(PressFire.no): I går møtte den nye kulturministeren Anette Trettebergstuen (AP) et utvalg norske spillutviklere for å diskutere fremtiden til spillbransjen her til lands.

På kontorene til Hyper Games, Krillbite og Megapop fikk Trettebergstuen og statssekretær Odin Adelsten Aunan Bohmann høre om utfordringer og muligheter innenfor spillutviklerbransjen.

Det ble også tid til å spille noen av spillene som nylig har blitt utviklet der.

Trettebergstuen benyttet også anledningen til å avsløre at regjeringen nå jobber med en ny dataspillstrategi som blir en arvtager til den nåværende strategien – som er ferdig etter 2022.

Kulturministeren spilte «Mørkredd» og diskuterte.

Arbeiderpartiet har tidligere uttalt at dette skal være en spillutviklerstrategi, altså fokusert mer på produksjonen av dataspill, men det er fortsatt tidlig å si hva den vil inneholde.

– Næringsdepartementet er veldig med på dette her. Dette er eksportvare og arbeidsplasser. Men det er også viktig kultur.

Den norske spillbransjen har til i dag hevdet seg internasjonalt til tross for en rekke utfordringer med å lage dataspill i Norge, forklarte Trettebergstuen. Det ligger et potensial i å kunne skape arbeidsplasser på feltet og flere gode opplevelser for de som spiller.

Trettebergstuen var klar på at de også skal forvalte kulturen dataspill.

– Det er fortsatt mange fordommer knyttet til å spille som er urettferdige. Vi ønsker at dataspilling skal bli sett på som en kulturaktivitet på linje med andre kulturaktiviteter. Både i status, men også i offentlig støtte og i politikken.

– Derfor er vi opptatt av å løfte dataspill som kultur i vår kulturpolitikk.

– Hele foranledningen til å løfte dataspill er å tilgjengeliggjøre kultur, samtykket Aunan Bohmann, som sier at de også skal ivareta de som spiller.

– Vi skal bli bedre på å utvikle, og vi skal sørge for at flere spiller norske dataspill.

Arbeidet med den nye strategien skal nå i gang, der innledende samtaler med spillutviklere i Norge skal kartlegge muligheter og utfordringer.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Regjeringen i gang med ny dataspillstrategi

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode