Annonse
Regissør åpenhjertig om salgsfiaskoen «Pillars of Eternity 2» - sier selskapet må revurdere hele serien før en oppfølger kommer
- Jeg greide ikke å gi fansen spillet de ønsket.

Regissør åpenhjertig om salgsfiaskoen «Pillars of Eternity 2» - sier selskapet må revurdere hele serien før en oppfølger kommer

- Jeg greide ikke å gi fansen spillet de ønsket.
3:57
19:20
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
19:20
3:57

(PressFire.no): Det er spillregissør Josh Sawyer i Obsidian Entertainment som på sin blogg skriver at selskapet må revurdere hele «Pillars of Eternity»-serien før en oppfølger kommer.

Han har tidligere vært designer på «Icewind Dale»-spillene og «Neverwinter Nights II», og regisserte «Fallout: New Vegas» og de nevnte «Pillars»-spillene.

På spørsmål om det noen gang vil komme et «Pillars of Eternity 3», sier Sawyer at det forrige spillet solgte såpass dårlig at de må tenke seg grundig om – til tross for at spillet fikk både god kritikk og at forgjengeren solgte godt.

- Det er vanskelig å vite hvorfor en oppfølger selger dårligere enn originalen når begge spillene fikk gode anmeldelser, skriver Sawyer.

- Er det fordi det første spillet mettet behovet og gjorde at forbrukerne bare ikke var interesserte i det andre? Er det fordi færre visste om oppfølgeren?

Han spekulerer også i om folk bare ganske enkelt ikke likte «Pillars of Eternity 1», selv om det solgte godt. Alt dette er informasjon de trenger for å kunne vurdere utviklingen av et nytt spill.

- Problemet er at, uten å egentlig forstå grunnene, så er det vanskelig å bevege seg fremover. Det hadde vært enklere på noen måter om «Deadfire» også var en kolossal kritisk fiasko og vi kunne peke til digre screw-ups som måtte fikses.

Sawyer sier mange sikkert vil si at det er real-time-kjempingen som var grunnen, men peker til at «Pathfinder: Kingmaker», som også benytter seg av det samme, solgte bedre – og fikk dårligere kritikk.

- Jeg er sikker på at noen av de som leser dette tror de vet akkurat hvorfor «Deadfire» solgte verre enn «Pillars 1». Jeg har ikke den samme selvsikkerheten, som er en av mange grunner til at jeg er forsiktig rundt det å skulle prøve å regissere en oppfølger.

- Jeg greide ikke å gi vårt publikum spillet de ønsket, og uten å forstå hvor jeg gjorde feil, så ville jeg bare gjettet på hva problemene er og hvordan jeg kunne løst dem.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
- Jeg greide ikke å gi fansen spillet de ønsket.
Regissør åpenhjertig om salgsfiaskoen «Pillars of Eternity 2» - sier selskapet må revurdere hele serien før en oppfølger kommer
Erik Fossum

(PressFire.no): Det er spillregissør Josh Sawyer i Obsidian Entertainment som på sin blogg skriver at selskapet må revurdere hele «Pillars of Eternity»-serien før en oppfølger kommer.

Han har tidligere vært designer på «Icewind Dale»-spillene og «Neverwinter Nights II», og regisserte «Fallout: New Vegas» og de nevnte «Pillars»-spillene.

På spørsmål om det noen gang vil komme et «Pillars of Eternity 3», sier Sawyer at det forrige spillet solgte såpass dårlig at de må tenke seg grundig om – til tross for at spillet fikk både god kritikk og at forgjengeren solgte godt.

- Det er vanskelig å vite hvorfor en oppfølger selger dårligere enn originalen når begge spillene fikk gode anmeldelser, skriver Sawyer.

- Er det fordi det første spillet mettet behovet og gjorde at forbrukerne bare ikke var interesserte i det andre? Er det fordi færre visste om oppfølgeren?

Han spekulerer også i om folk bare ganske enkelt ikke likte «Pillars of Eternity 1», selv om det solgte godt. Alt dette er informasjon de trenger for å kunne vurdere utviklingen av et nytt spill.

- Problemet er at, uten å egentlig forstå grunnene, så er det vanskelig å bevege seg fremover. Det hadde vært enklere på noen måter om «Deadfire» også var en kolossal kritisk fiasko og vi kunne peke til digre screw-ups som måtte fikses.

Sawyer sier mange sikkert vil si at det er real-time-kjempingen som var grunnen, men peker til at «Pathfinder: Kingmaker», som også benytter seg av det samme, solgte bedre – og fikk dårligere kritikk.

- Jeg er sikker på at noen av de som leser dette tror de vet akkurat hvorfor «Deadfire» solgte verre enn «Pillars 1». Jeg har ikke den samme selvsikkerheten, som er en av mange grunner til at jeg er forsiktig rundt det å skulle prøve å regissere en oppfølger.

- Jeg greide ikke å gi vårt publikum spillet de ønsket, og uten å forstå hvor jeg gjorde feil, så ville jeg bare gjettet på hva problemene er og hvordan jeg kunne løst dem.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Regissør åpenhjertig om salgsfiaskoen «Pillars of Eternity 2» - sier selskapet må revurdere hele serien før en oppfølger kommer

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
dark mode