Red Dead Redemption: Undead Nightmare

Et zombie-mareritt som varer langt forbi halloween.

Begynner vi ikke å få nok av zombier nå? Det var også min tanke da jeg fyrte opp «Undead Nightmare», tilleggspakken til «Red Dead Redemption» som ble sluppet forrige uke. Her havner vi nok en gang tilbake i støvlene til John Marston, som må ut på jakt etter en kur når zombiesmitte brått river kona, sønnen og stort sett alle fra ham.

Som seg hør og bør i et zombiespill, er det aller meste av den klassiske westernfølelsen i spillet nå skjøvet til side for en langt mer dyster atmosfære. Der prærien og de små tettstedene før yret av liv, yrer det nå av vandøde – både dyr og mennesker. Og stort sett alle vil deg noe vondt.

I starten av spillet hadde jeg derfor litt problemer med å motivere meg. Skulle dette onde, folketomme marerittet virkelig kunne fenge meg? Tilsynelatende handlet spillet bare om å plaffe ned zombier, samt redde overlevende i småbyene rundt omkring fra zombieinvasjoner.

Og det, var noe jeg tenkte, er noe som kanskje blir gjort bedre i andre spill. Snakket vi virkelig om en skivebom fra Rockstar?

 

Rockstar sparer ikke på kruttet

Men straks jeg begynte å sette meg ordentlig inn i den imponerende omfattende historien, snek den gode «Red Dead Redemption»-følelsen innover meg. Her var det virkelig mer kjøtt på beinet, for å bruke et passende begrep.

Rockstar Games har tidligere vist oss at når de først lager enspillerutvidelser til spillene sine, sparer de sjelden på kruttet. De som har spilt «GTA IV»-utvidelsene «The Lost and Damned» og «The Ballad of Gay Tony» vet at pakkene gjerne har mer innhold enn det andre fullprisspill leverer i seg selv. Slik er det også med «Undead Nightmare».

Her får du en helt ny historie, der alle detaljer er tilpasset den nye, vandøde virkeligheten. Alle kuttscener, småkommentarer underveis og historiemessige vendinger er helt ferske, og holder den sedvanlige kvaliteten vi ble bortskjemt med i «RDR».

Siden verdenen er tilnærmet fri for folk, er det ikke lenger småspill og butikker å oppdrive, men ute i ødemarken vil du stadig vekk møte på folk som har behov for hjelp – det meste er zombierelatert også her. Med hederlige unntak av de gangene du møter på andre mytologiske vesener, som også lurer rundt i kulissene.

Det var altså heldigvis ingen grunn til å være skeptisk til utvidelsen. Når du begynner å kjenne bevegelsesmønstrene og mekanismene i spillet, er det lettere å slappe av og kose seg med zombiene.

Siden ingen butikker lenger er åpne, er ammo noe du ikke har råd til å sløse med. I stedet for penger, er derfor våpenpåfyll gjengs valuta som belønning for gjennomførte oppdrag og roting gjennom kistene du finner med jevne mellomrom.

Zombiene går stort sett først i bakken når du treffer dem i huet, så det gjelder å være stø på hånda når du skal plukke dem ned – noe som ikke alltid er like lett når fire-fem stykker kommer løpende mot deg.

 

Helstøpt underholdning

Heldigvis dukker det opp nye våpenmuligheter etter hvert, blant annet får du tak i en god, gammeldags bøsse som er forbløffende effektiv mot angripende zombier på kloss hold.

Og det beste av alt? Du kan bruke kroppsdeler fra zombiene som ammunisjon.

Andre oppgraderinger og kombinasjonsmuligheter dukker også opp etter hvert – det vil gå varmt for seg, for å si det sånn.

Siden skuddvekslingene i «RDR» i stor grad baserte seg på at du måtte søke dekning bak gjenstander, må du her revurdere taktikken din. Zombiene belager seg som kjent ikke på avansert våpenbruk, men vil helst komme tett innpå deg med tennene sine. Du finner fort ut at det ikke er til mye hjelp å stå i skjul bak en vegg når zombier flanker deg fra alle kanter.

Heldigvis er ikke zombiene spesielt dyktige til å klatre, hustak og andre høyder blir dermed kjærkomne frihavner. «Dead eye»-funksjonen, som lar deg sakke ned tiden når du skyter, er også en livredder når du på enkelt vis kan prikke inn en rekke headshots på rappen.

For de som setter pris på å nedkjempe zombier online, er det også noen flerspillernyheter å finne i utvidelsen. Den mest markante er kanskje «Undead Overrun», en samarbeidsmodus der opptil fire stykker skal forsøke å overleve bølge etter bølge med angripende zombier. I «Land Grab» får free roam-modusen også et tillegg der du må være konge på haugen så lenge som mulig, uten å falle for angriperne.

De som har spilt mange zombiespill, som «Left 4 Dead» og «Dead Rising», vil kjenne igjen visse etter hvert stereotypiske elementer ved spillet. Du vil blant annet møte på flere forskjellige typer zombier, hver med sine egenskaper – og du kan lokke dem bort fra deg ved å hive tonics.

 

Det er kanskje ikke så lett å være nyskapende når det kommer til zombieslakting? Selv om du ikke opplever noen genuine aha-øyeblikk i «Undead Nightmare», vil du garantert få mye helstøpt underholdning ut av utvidelsespakken.

Nok en gang har Rockstar unngått å holde tilbake i en spillutvidelse, og med det lagt til rette for en monstrøs opplevelse som heldigvis varer lenge forbi halloween.

«Undead Nightmare» er en utvidelse til «Red Dead Redemption», noe som krever at du har dette spillet. Du kan laste ned utvidelsen for 800 Microsoft-poeng på Xbox Live til Xbox 360, eller 75 kroner på PSN til PlayStation 3. Utvidelsen vil også bli solgt som frittstående spill i butikk fra 26. november.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3