«Project Motor Racing»
Entrer banen oppskrapa og rammeskeiv – hva skjedde her?
(PressFire.no): Slightly Mad Studios «Project CARS»-serie fikk en kjip avslutning med treeren som ble lansert sensommeren for fem år siden.
I stedet for en seriøs baneracer fikk vi i der noe som prøvde å være mer enn slags «Forza» eller «Gran Turismo», som det jo i seg selv ikke er noe galt i, men med en fysikkmotor som ikke kunne bestemme seg for om det var fugl eller fisk, endte det som en heller håpløs affære.
Siden da har studioet bak blitt sugd inn i EA-maskineriet – som gjorde at sjef Ian Bell og flere tidligere ansatte gikk ut og startet Straight 4 Studios, som nå har lansert «Project Motor Racing».
Igjen er seriøs simulatorkjøring på agendaen.
Og folk har gledet seg, undertegnede inkludert.
Jeg er ingen profesjonell sim-racer, og jeg spiller på konsoll, dermed er det ikke all verden å velge i, hvis man ønsker mest mulig realisme. Derfor er det så utrolig kjipt at nær ingen aspekter ved «PMR» holder mål.
I enspillerdelen er det karrieremodusen som står i fokus. Her kjøper du biler, som igjen låser opp forskjellige mesterskap. Selv valgte jeg å starte på bunn, og dro derfor i gang ballet med en løpsrigget Mazda MX5.
Denne bilen har et beskjedent antall hestekrefter, og fungerer som en fin innføring, og er grei å kjøre.
At den virker å dra til høyre hver gang jeg tråkker inn bremsepedalen skurrer, men det viser seg bare å være et tynt varsko for det som venter meg.
Neste bil ut blir en BMW M3 anno slutten-av-90-til-starten-av-2000-tallet.
Her trengs det ikke mer enn et blikk på bremsepedalen før hjula blokkerer seg og jeg ligger i sandfella.
Etter et dugelig antall runder river jeg håret av brystet og går for en Audi 90 IMSA.
Med rekkefemmer og turbo viser spillet seg fra sin beste side, og det hele høres usannsynlig tøft ut. Det at bilen også trekker på alle fire gjør at jeg også kommer meg gjennom svingene på noenlunde ryddig vis.
Å hyle gjennom Eau Rouge på Spa-banen med det sinnssyke wankel-monsteret Mazda 787B er også steintøft, og får meg en stakket stund til å glemme hvor håpløst lite gjennomført dette spillet er.
For selv om noen biler føles bedre enn andre, er det helt klart at det er noe alvorlig feil med fysikken i «PMR».
Jeg har testet spillet med et Thrustmaster T300-ratt, og samtlige biler føles utrolige nervøse.
Altså, det går stort sett greit når man kjører rett fram, men ofte rammes man av en voldsom ubalanse, med påfølgende overstyring, bare man svinger litt på rattet. Det virker nærmest som om man har glemt å montere fjærer på understellet.
Helt til du understyrer da, og heller ikke skjønner hvorfor det skjer.
Selve rattet virker å ha et voldsomt strev med å tolke det som skjer, og dermed kjennes force feedback stort sett bare løs og grøtete.
Jovisst kan man fikle rundt med oppsett og slikt, men det hjelper i svært liten grad.
Man kan naturligvis også traktere det hele med håndkontroller, men da har man bare enda mindre kontroll over kaoset, så det er bare å glemme.
Grafisk er det heller ikke store høydepunktene, bortsett fra gresset som er overraskende pent.
Dette kan ha med å gjøre at grafikkmotoren er hentet fra «Farming Simulator» (av alle ting).
Modellene er helt greie, men med tanke på hvor mange pene bilspill som finnes, er ikke det noe å skryte hemningsløst av.
Det diskes også opp med en skademodell, men visuelt ser det trist ut, og mekanisk kjente jeg minimalt med forskjell.
At krasjlydene høres ut som om noen slår en våt loff mot et stuebord kroner bare det triste verket på den kanten.
Det er imidlertid en lyd du vil høre ofte, for motstanderne dine enser deg ikke. Du dyttes av veien i hytt og vær, og da smekker spillet en tidsstraff i trynet ditt. Det spiller ingen rolle hvordan du havna av banen, det er din feil uansett.
Rapporter fra internett indikerer også store ytelsesproblemer hos PC-folket. Heller ikke på PS5 er alt fryd og gammen, men jeg har så mye annet å irritere meg over mens jeg spiller, så det er ikke der skoen trykker mest.
Man kan naturligvis også kjøre på nett, men jeg ble flere ganger møtt med feilmeldinger, så mye kjøring ble det ikke. Når jeg først kom meg på, var det mest fascinerende å se andre slite med å holde bilen på veien.
Nei, denne lanseringen gikk ikke som den skulle, og det topper seg med at utvikler på lanseringsdagen kommer med en sutre-/unnskyldingstale.
– Det smerter at vi ikke har innfridd forventningene, skriver de blant annet før de lister opp en rekke feil som de nå har blitt klar over.
Bullshit!
Noen av disse feilene må rettes i selve spillmotoren, forklarer de, og erkjenner at dette vil «ta tid».
Jaha?
– Vi former det fortsatt, vi finpusser det fortsatt, og vi vil fortsette å gjøre det sammen med dere, forsikrer de.
Dette kommer de altså med samme dag som spillet lanseres.
Om du har lyst til å betale 700 spenn for å jobbe som spilltester for Straight 4 Studios, greit for meg.
Hvis ikke, kan du pent styre unna i til langt ut i neste år.