Pro Evolution Soccer 2010

Klarer Konami å klå «FIFA 10»?

Konami har ingen enkel jobb i år. EA har nettopp lansert sitt monster av et fotballspill, «FIFA 10» - allerede hyllet som det beste fotballkonsollspillet på markedet.

De siste par årene har FIFA tatt nuven på Pro Evolution Soccer-serien. I første rekke gjennom at de siden 2007 har bygd opp en grafikkmotor som skulle kle den nåværende konsollgenerasjonen, men EA har alltid også vært bevisst på å bygge ut gode onlinemoduser og støvsugd klubblisenser.

«Pro Evolution Soccer 2010» krabber nærmere konkurrenten i år når det gjelder presentasjonen, men er det nok til å gi «FIFA 10» reell konkurranse?

Les også: Vår anmeldelse av «FIFA 10».

RUSTER OPP GRAFIKKEN

Den første muligheten man fikk til å teste «PES 2010», var gjennom demoen som ble sluppet like etter «FIFA 10»-smakebiten.

Førsteinntrykket ga meg en følelse av at Konami i år hadde planer om å spille ball på EAs banehalvdel gjennom å oppgradere grafikken, få på plass mer fotorealistiske gjengivelser av stjernespillere og gi banene et mer naturlig utseende.

Banespillet og spillmekanikken er imidlertid helt likt det vi kjenner fra PES-serien - det blir underygget etter en uke med fullversjonen av spillet.

Det betyr blant annet kjappe, intuitive kontroller, mer oversiktelig miljø ute på matta – du har litt bedre tid og større oversikt enn i FIFA – og plastbøtte-lyden når du spiller ball er med også i år…

Introduksjonsvideoen av spillerne som står klar i tunellen før kampstart, reprisene og snuttene som viser Berbatov kaste seg i armene på Rooney i seiersvals, er langt bedre enn vi har sett i et PES-spill før.

Det har også sneket seg inn en frekk liten lysdetalj som ofte går igjen på banene, attpåtil på nøyaktig samme sted (øverst til høyre på matta).

Til tross for den grafiske oppdateringen, er aldri «Pro Evolution Soccer 2010» i nærheten av å by på den samme innpakningen som «FIFA 10». Skal man være litt stygg kan man si at Pro Evolution Soccer i år føles som «FIFA 08».

For å fortsette litt med det visuelle i «PES 2010»; menyene ble kraftig kritisert i fjor for å være for jentete. Pastellfarger, rosa og en merkelig oppbygning fikk mange sofakritikere til å gå i fistel. Fotball har ingenting med Paris Hilton-estetikk å gjøre, mente mange.

Les også: Vår anmeldelse av «Pro Evolution Soccer 2009».
Les også: Vår anmeldelse av «FIFA 09».

I år har Konami lagt ut menyene på en ny måte. Det er fortsatt noe rosa på plass, men menyene er enkle og ryddige, og selv om det ikke er EA-kaliber når det gjelder innhold, muligheter og mylder av moduser, er det nok å sette tenna i.

I disse menyene finner vi en funksjon som Konami har måttet tåle mye kritikk for før: Onlinedelen og registreringen for å i det hele tatt komme deg dit. Man har fulgt et prinsipp som fordret at du opprettet flere brukernavn og passord, i motsetning til EAs sportsspill som knapt ber om mer enn at du bekrefter at du vil benytte samme ID som den du har på konsollen.

Hideo Kojima, Metal Gear Solid-skaperen, er en av de som har uttrykt misnøye med Konamis onlinepolicy, og Konami har lyttet og forenklet registreringen. Heldigvis.

TVILSOM AI

Etter et par-tre kvelder med testing av Champions League-turneringen, som Konami i fjor sikret seg rettighetene til, og noen Master League-kamper, hadde jeg fått ett inntrykk av PES som ikke nødvendigvis lar seg overføre til hvordan spillet fremstår i kamp mot en menneskelig motstander.

Jeg hadde rett og slett en falsk trygghet rundt hvor jeg sto før jeg fikk besøk av en PES-ekspert…

Det med kunstig intelligens i PES er annerledes enn når du spiller mot AI’en i FIFA. Konsollen byr på bedre matching i «FIFA 10» og motspillerne reagerer mer menneskelig enn det som er tilfellet med «PES 2010».

Vanskelighetsgraden har selvsagt mye å si for hva du opplever av situasjoner og matching i alle spill, men spesielt er dette fremtredende i «PES 2010».

Motstanderens keeper har en lei tendens til å stå limt til målstreken helt til du kan danse deg gjennom forsvaret og putte ballen i buret.

Jeg føler at de statiske kommentarene fra Jon Champion og Mark Lawreson også bidrar til å bryte en hver illusjon om at du spiller noe annet enn et arkadeorientert fotballspill. Deres replikkvekslinger og utfall har rett og slett ikke den samme finessen eller timingen som det du finner i «FIFA 10».

«There’s always a good time to score, especially if you’re scoring», er en morsom kommentar å få etter at du har puttet et mål, men hører du den sju ganger i løpet av en time så blir det monotont. Dessuten har kommentatorene en tendens til å gå i fistel over en skuddforsøk, først på reprisen...

Men, når du spiller mot en venn forvandles «PES 2010» til et helt annet spill – et bedre et.

Her finner du også fortere ut at dommeren i år er mer utilregnelig og inkonsekvent, selv om Konami på forhånd har skrytt av at dommerens AI var forbedret.

Jeg har en tendens til å spille litt skittent, og jeg innrømmer det: Taklinger bakfra er fy-fy. Men likevel følte jeg at dommeren slår ned på den slags på en lite realistisk måte:

En situasjon der jeg ble felt av bakerste mann, på 16-metersstreken, ble ikke straffet med så mye som et gult kort, mens en klønete, nesten søt takling av motstanderen i hans eget straffefelt kontant ga Wayne Rooney marsjordre.

360-GRADERS PR-JIPPO?

EAs «FIFA 10» inneholder to nyheter som i sum løfter fotballspillsjangeren på konsoll et stort skritt videre.

I kombinasjon med en kraftigere fysikkmotor, har man nemlig introdusert 360-graders bevegelse med eller uten ball, noe som skaper varierte situasjoner vi til nå ikke har sett i et fotballspill.

Konami kom kjapt på banen med pressemeldinger der man sa at «vi har også inkludert 360-grader frihet i «Pro Evolution Soccer 2010», men etter å ha fått testet begge spillene inngående, så føles det ikke slik.

Jeg tror mye av grunnen er at FIFA inneholder en kraftigere grunnmur, en bedre fysikkmotor, som er fundamentet for å få se situasjoner der ballen får en realistisk dupp, eller der du kan daske ballen i mål med utsiden av foten.

At bevegelser med og uten ball ikke lenger er låst til åtte retninger, er en stor nyvinning i fotballspill. Men i «Pro Evolution Soccer 2010» kom aldri aha-opplevelsene rundt det med uforutsigbarhet og naturlig fysikk like tett.

Til tross for mye surmuling over «Pro Evolution Soccer 2010», er det noe med PES-serien som tiltaler – også i år. I motsetning til i FIFA har man litt bedre tid og plass på banen. Skrur man ned vanskelighetsgraden er det også et mer tilgjengelig spill enn konkurrenten fra EA.

Managermodusen i «PES 2010» er også meget bra, for de som foretrekker å trekke i dress i stedet for kortbukser og leggskinner.

Ett ess som PES-spillene alltid har hatt er tonet litt ned i år, dessverre. Alt for ofte finner du ingen medspillere inne i feltet, i posisjon til å bredside eller stupheade ballen i mål, etter at du har rushet ned mot cornerflagget.

Når de situasjonene imidlertid sitter, eller du ved en flikk eller et hælspark åpner opp motstanderens forsvarsfirer, er lykkefølelsen enorm.

«Pro Evolution Soccer 2010» må se seg slått av «FIFA 10» på samtlige områder. Grafikken er oppjustert kraftig i år i forhold til de seneste årenes utgaver.

Det ga meg nesten et kaldt gufs å se Torres og Gerrard portrettert før kamp. Ikke bare fordi de ligner på seg selv i «PES 2010», men det ga assosiasjoner til hvordan et Maddame Tussauds skrekkabinett ville sett ut.

Der «FIFA 10» langt på vei leverer en solid totalpakke, der lyd, kommentatorer og presentasjonen er med på å skape en illusjon der det er langt mer som står på spill enn å tape en omgang i et spill, har «Pro Evolution Soccer 2010» såpass mange småting som ikke sitter og som i sum bryter denne illusjonen.

«Pro Evolution Soccer 2010» lanseres 22. oktober til PlayStation 3, Xbox 360 og PC. Det slippes også egne versjoner til DS, Wii og PS2 på et senere tidspunkt.

NB! PressFire har anmeldt Xbox 360-versjonen.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3