(PressFire.no): I 1989 laget Jordan Mechner «Prince of Persia» for Apple II – et spill som i ettertid har vært en stor inspirasjonskilde for andre utviklere og blitt en omfattende serie.
Originalkoden har imidlertid vært forsvunnet, og de siste ti åra har skaperen Jordan Mechner prøvd å finne den originale kildekoden til Apple II-versjonen, men har møtt veggen.
Han skal til og med tatt kontakt med gamle kollegaer for å etterlyse kildekoden, uten hell.
Men i et nytt blogginnlegg fra spillskaperen forteller Mechner at kildekoden endelig dukket opp – helt ut av det blå.
Utvitende om den verdifulle kildekoden sendte faren en eske full av gamle spill etter en opprydning. Sammen med gamle og forseglede versjoner av «Prince of Persia» og «Karateka» lå tre disketter som inneholder kildekoden.
Nå vil han starte jobben med å flytte kildekoden over til en moderne Mac:
- Til alle dere femten som koder i 6502 assemblerspråk der ute, som kanskje bryr dere… inkludert råskinnet som overførte «Prince of Persia» til Commodore 64 fra en minnedump fra en Apple II… jeg kommer nå til å jobbe med en digital-arkeologi-venn for å prøve å overføre innholdet fra 3,5 toms Apple ProDOS-disketter over til en MacBook Air og inn i et slags format som er mulig å lese i det 21. århundret, skriver Mechner i sin blogg.
Siden «Prince of Persia» i 1989 har Mechner også laget «Prince of Persia 2: Shadow and the Flame» (1993) og «The Last Express» (1997). Han var også involvert i den nye starten for serien for Ubisoft, som startet med «Prince of Persia: Sands of Time» i 2003.
Mechner annonserte også nylig at det jobbes med å overføre eventyrspillet «The Last Express» til iOS-plattformer.