
PlayStation 6-teknologi avslørt av Sony og AMD
– Kommer om et par år.
(PressFire.no): Sony og AMD letter nå på sløret for teknologien som etter alt å dømme vil drive PlayStation 6.
I en felles presentasjon avslørte Sonys Mark Cerny og AMDs Jack Huynh tre nye kjerneteknologier som skal gi et betydelig løft i nestegenerasjons-spill.
Mark Cerny er artkitekten som har stått bak designet av «innmaten» til PS4 og PS5, og det er sjeldent at han dukker opp uten at det handler om en ny PlayStation-konsoll.
Cerny sier at han gleder seg til å ha den nye AMD-teknologien i «en fremtidig konsoll om et par års tid», en kommentar som i praksis peker mot en lansering av PlayStation 6 i 2027-2028.
Den første nyvinningen er «Neural Arrays», en metode som lar flere av grafikkprosessorens databehandlingsenheter (Compute Units) slå seg sammen for å fungere som én enkelt, fokusert AI-motor.
Dette skal gjøre AI-basert oppskalering og «denoising», som er helt avgjørende for ray tracing, langt mer effektivt og med høyere kvalitet.
Videre introduserer de «Radiance Cores», som er dedikerte maskinvareblokker spesifikt utviklet for å håndtere ray tracing og path tracing. Ved å flytte den mest krevende jobben med å spore lysstråler over på spesialisert maskinvare, frigjøres resten av grafikkbrikken og prosessoren til å jobbe med andre oppgaver.
Dette er en tilnærming som ligner på Nvidias RT-kjerner og forventes å gi en markant ytelsesforbedring for realistisk lyssetting.
Den siste teknologien er «Universal Compression», et system som komprimerer all data som sendes til grafikkminnet – ikke bare teksturer, slik tilfellet er i dag.
Dette øker den effektive båndbredden dramatisk, noe som kan gi høyere bildefrekvens, mer detaljerte spillverdener og lavere strømforbruk.
Cerny understreker at teknologiene foreløpig bare eksisterer i simuleringer, men at Sony og AMD lager en presentasjon rundt dette er et tydelig hint om at dette er teknologi de mener de skal bruke sammen.
Huynh fra AMD la også til at målet er å gjøre disse innovasjonene tilgjengelige for utviklere på tvers av alle spillplattformer, noe som betyr at teknologien sannsynligvis også vil finne veien til fremtidige PC-skjermkort.