Det har vært mye rykter rundt den såkalte nedleggelsen av Pandemic Studios i Brisbane i Australia. Nå har Kotaku snakket med flere kilder fra selskapet og har skrevet en artikkel som samler inntrykk og informasjon om situasjonen.
Sannheten kan vise seg å være preget av kaos, ekstreme frister og dårlige sjefsavgjørelser.
Her er en oppsummering over noe av det som skar seg med Batman-spillet, og hvordan dette rev med seg nesten hele Brisbane-studioet i dragsuget. Tragikomisk er det eneste ordet som kan passe etter en titt på dette:
* Pandemic startet arbeidet etter å ha fått rettighetene til selveste Batman-merkevaren. Hvordan kunne dette bli noe annet enn en supersuksess, tatt i betraktning filmens enorme interesse og det faktum at det ikke var andre Batman-spill i horisonten – bortsett fra «Lego Batman»?
* Etter seks måneders preproduksjon kom EA inn og sa de ville ha et «Dark Knight»-tema i spillet, ikke et generelt Batman-spill. Dermed var et halvt års jobb i realiteten bortkastet.
* Pandemic likte tanken på et sandkassespill, som «Grand Theft Auto»- og «Saints Row»-titlene. Det eneste problemet var bare at ikke en eneste person hos spillutvikleren hadde erfaring med denne type spill.
* Man ville bruke samme spillmotor som i 2. verdenskrigspillet «Saboteur», også det en Pandemic-tittel. Dette bød på tonnevis av tekniske problemer og ytterligere forsinkelser, for den motoren er ikke lagd for et sandkassespill.
* EA begynte å få det travelt med å få ut spillet, for rettighetene selskapet satt på med Batman-utgivelsen gikk ut i desember 2008. Da julenissen hadde vært på besøk og nyttårsrakettene stilnet, og Pandemic etter 18 måneders arbeid fortsatt ikke var ferdig, var det altså definitivt for sent. Pandemic var visstnok i rute en god stund, i følge kildene til Kotaku.
* EA tapte masse penger på Batman-fadesen, og i lys av at selskapet kutter utgifter og stillinger så det monner for tiden for å møte de finansielle utfordringene sine, ble Pandemic Brisbane et lett bytte.
Pandemic ble for noen år siden delt i to avdelinger, der den ene grenen jobber med et Wii-spill med kodenavn «The Next Big Thing» og det andre ble satt til å lage Batman-spillet. Førstnevnte team er fortsatt i sving med «The Next Big Thing» mens Batman-fadesen krevde sine offer og gjorde at Pandemic ble en del slankere på nyåret.
De ansatte i studioet ble ikke sparket, men fikk gå ut i den store verden på jakt etter en ny velgjører og beholder rettighetene til sine egne spill samt kan fortsette med prosjekter de har begynt på. Teamet som jobber med det mytiske Wii-spillet eksisterer visstnok ennå i en eller annen form, og venter på at en utgiver.
Les hele historien her.