På full kollisjonskurs med spillsamfunnet: – Sorry, vi dreit oss ut

23. november 2015 13:28

(PressFire.no): Det har blåst friskt rundt spillet «PayDay 2» den siste tiden. Spillsamfunnet rundt det svenskutviklede spillet har vært i konflikt de svenske utviklerne i Overkill Software etter at studioet inkluderte mikrotransaksjoner til spillet.

Streiket i misnøye

Spillerne har reagert på at pakkens innhold har vært dårlig og at spillselskapet ikke har innfridd forventninger de selv har vært med på å bygge.

I tillegg anklages spillselskapet for å være grådige ved å styre økosystemet rundt utstyr i spillet, hvor de blant annet også skal ha en bit av salg mellom spillere.

Det ble ikke bedre da uttalelse «systemet fungerer økonomisk sett».

Dramaet toppet seg da tre av de mest profilerte moderatorene i spillsamfunnet streiket i protest mot retningen spillet tar.

Nå ber selskapet om unnskyldning.

– Disse siste ukene har vært noen av de mest utfordrende for dette spillsamfunnet noensinne, skriver Amir fra Overkill i et innlegg.

– Spillerne har vært sinte på oss, media har skrevet masse om oss og frivillige moderatorer har streiket.

– For alt oppstyret vi har forårsaket de siste ukene vil jeg benytte anledningen til å si at vi er lei oss. Vi har gjort mye rett før, men de siste ukene har vi dritt oss ut.

Konfronterte spillskaperne

I et intervju med de frivillige moderatorene får Almir Listo fra Overkill Software svært ærlig kritikk.

Moderatoren Ashley konfronterer  Listo med blant annet at Overkill Software har blitt tatt i løgn og påpeker at de hadde sjansen til å snu misnøyen med utvidelsespakken «The Overkill Pack», men at de gjorde vondt verre.

Almir bedyrer nå de jobber med hvordan de skal blidgjøre spillerne igjen og få tilliten tilbake, men at de foreløpig ikke har landet på en konkret plan.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3