Annonse

Organiserte «CS:GO»-spillere streiket rett før storturnering etter krav om opptak

Turneringsarrangøren kunne ikke fortelle hvor lyd og bilde ble lagret.

Organiserte «CS:GO»-spillere streiket rett før storturnering etter krav om opptak

Turneringsarrangøren kunne ikke fortelle hvor lyd og bilde ble lagret.
1:21
12:56
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
12:56
1:21
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Det ble dramatikk da «CS:GO»-turneringen «BLAST Premier: Fall 2020» skulle gå av stabelen tirsdag ettermiddag.

Rett før den første kampen i finalespillet skulle starte mellom Team Vitality og Mousesports ble det klart at spillerne på samtlige åtte lag streiket – og følgelig nektet å spille kampene.

Grunnen skal være at arrangøren BLAST ikke har kunnet dokumentere hvordan de behandler lyd og bilde som tas opp av spillerne nå som disse spiller fra hjemmene sine.

Spillerne og trenerne må filme seg selv og ta opp både lyd og bilde fra datamaskinene sine nå som spillingen foregår utelukkende over nett – inkludert snakkingen mellom spillerne – og overlevere dette til BLAST.

Spillerorganisasjonen CSPPA gikk ut med en uttalelse på Twitter hvor de gjorde det klart at de ikke lenger ønsket å overlevere dette ettersom BLAST ikke har kunne gjøre rede for hvem som har tilgang til eller hvordan opptakene er lagret.

Ifølge CSPPA har disse opptakene tidligere endt opp i hendene på utenforstående personer og videre blitt gjort offentlig. Dette skal ha vært opptak som også inneholdt prat om strategier.

Organisasjonen har også innvendinger mot opptak av datamaskinskjermene, hvor de sier at sensitiv informasjon kan være tilgjengelig, og følgelig gjør det enda viktigere at de vet hvor opptakene lagres.

Ifølge CSPPA har BLAST latt være å svare på flere henvendelser om alt dette, og resultatet ble dermed opptaksnekt – som igjen gjorde at gårsdagens kamper ble utsatt i det som i praksis ble den første organiserte storstreiken i «CS:GO» som e-sport.

- Vi spillere er skuffet over hvordan BLAST har håndtert dette. Vi har forsøkt å kontakte de, men de har ikke vært villige til å snakke med oss i det hele tatt. Vi har ikke noe valg ut over å trekke streken her, skriver spillerne i alle de åtte deltakende lagene i en felles uttalelse.

- BLAST har gitt analytikere og andre tilgang til vår TeamSpeak, og dette har ledet til at informasjon har blitt videreformidlet til andre i industrien. Dette er ikke rettferdig ovenfor lag og spillere som har brukt mye tid på å perfeksjonere taktikker.

- Spillerne støtter alle formål som vil hjelpe til med å sikre integriteten til spillet. Men vi insisterer også på at spillerne må behandles rettferdig, og at all informasjon som vi deler ikke blir spredt til andre som ikke skal motta slik informasjon.

Kampen ble til slutt spilt etter tre timer, der Team Vitality slo Mousesports 2-0, som tyder på at en løsning ble funnet mellom partene. Ifølge CSPPA-styremeldem Chris «chrisJ» de Jong skal partene nå møtes for forhandlinger.

BLAST har ikke kommet med en oppklarende uttalelse på hvorfor spillerne ikke har blitt hørt enda, men etter den første kampen kunne produktsjef Nicolas Estrup fortelle at de skal svare på alt i tiden fremover.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Turneringsarrangøren kunne ikke fortelle hvor lyd og bilde ble lagret.
Organiserte «CS:GO»-spillere streiket rett før storturnering etter krav om opptak
Erik Fossum

(PressFire.no): Det ble dramatikk da «CS:GO»-turneringen «BLAST Premier: Fall 2020» skulle gå av stabelen tirsdag ettermiddag.

Rett før den første kampen i finalespillet skulle starte mellom Team Vitality og Mousesports ble det klart at spillerne på samtlige åtte lag streiket – og følgelig nektet å spille kampene.

Grunnen skal være at arrangøren BLAST ikke har kunnet dokumentere hvordan de behandler lyd og bilde som tas opp av spillerne nå som disse spiller fra hjemmene sine.

Spillerne og trenerne må filme seg selv og ta opp både lyd og bilde fra datamaskinene sine nå som spillingen foregår utelukkende over nett – inkludert snakkingen mellom spillerne – og overlevere dette til BLAST.

Spillerorganisasjonen CSPPA gikk ut med en uttalelse på Twitter hvor de gjorde det klart at de ikke lenger ønsket å overlevere dette ettersom BLAST ikke har kunne gjøre rede for hvem som har tilgang til eller hvordan opptakene er lagret.

Ifølge CSPPA har disse opptakene tidligere endt opp i hendene på utenforstående personer og videre blitt gjort offentlig. Dette skal ha vært opptak som også inneholdt prat om strategier.

Organisasjonen har også innvendinger mot opptak av datamaskinskjermene, hvor de sier at sensitiv informasjon kan være tilgjengelig, og følgelig gjør det enda viktigere at de vet hvor opptakene lagres.

Ifølge CSPPA har BLAST latt være å svare på flere henvendelser om alt dette, og resultatet ble dermed opptaksnekt – som igjen gjorde at gårsdagens kamper ble utsatt i det som i praksis ble den første organiserte storstreiken i «CS:GO» som e-sport.

- Vi spillere er skuffet over hvordan BLAST har håndtert dette. Vi har forsøkt å kontakte de, men de har ikke vært villige til å snakke med oss i det hele tatt. Vi har ikke noe valg ut over å trekke streken her, skriver spillerne i alle de åtte deltakende lagene i en felles uttalelse.

- BLAST har gitt analytikere og andre tilgang til vår TeamSpeak, og dette har ledet til at informasjon har blitt videreformidlet til andre i industrien. Dette er ikke rettferdig ovenfor lag og spillere som har brukt mye tid på å perfeksjonere taktikker.

- Spillerne støtter alle formål som vil hjelpe til med å sikre integriteten til spillet. Men vi insisterer også på at spillerne må behandles rettferdig, og at all informasjon som vi deler ikke blir spredt til andre som ikke skal motta slik informasjon.

Kampen ble til slutt spilt etter tre timer, der Team Vitality slo Mousesports 2-0, som tyder på at en løsning ble funnet mellom partene. Ifølge CSPPA-styremeldem Chris «chrisJ» de Jong skal partene nå møtes for forhandlinger.

BLAST har ikke kommet med en oppklarende uttalelse på hvorfor spillerne ikke har blitt hørt enda, men etter den første kampen kunne produktsjef Nicolas Estrup fortelle at de skal svare på alt i tiden fremover.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Organiserte «CS:GO»-spillere streiket rett før storturnering etter krav om opptak

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode