I det nye «Operation Flashpoint»-spillet vil det ikke være rom for hjernedød action. Det forteller en av spillets utviklere, Tim Browne.
Det er i et intervju gjort under GDC med GameFront at Browne sier «Operation Flashpoint: Red River» vil bli realistisk og ha et taktisk fokus, men likevel skal det være tilgjengelig og morsomt å spille.
- Vi har på en måte en vektskål for nivået mellom simulator og et autentisk militærspill, slik at det er godt balansert. Du har løp-og-skyt-spill, men disse har blitt melket tørre. Folk begynner å bli lei av denne typen spill og vil ha noe som tester hjernebarken - derfor kaller vi det et taktisk skytespill. Det er «den tenkende manns spill», forteller Browne.
«Operation Flashpoint: Red River» er oppfølgeren til «Operation Flashpoint: Dragon Rising», som kom til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 høsten 2009.
Det første spillet i serien, «Operation Flashpoint: Cold War Crisis», kom til PC i 2001 og ble hyllet som et av de mest realistiske skytespillene noensinne. Det tok åtte år før oppfølgeren «Dragon Rising» så dagens lys.
«Operation Flashpoint: Dragon Rising» omhandlet en konflikt mellom People’s Liberation Army (PLA) og US Marine Cops (USMC) på øya Skira i 2011. I «Red River» er det fremdeles PLA og USMC som er grundig uenige, men denne gangen er handlingen lagt til Tajikistan i 2013.
«Red River» gir deg mulighet til å benytte kjøretøy ved enkelte anledninger, noe fansen ytret ønske om etter «Dragon Rising».
«Operation Flashpoint: Red River» utvikles til Xbox 360, PS3 og PC og slippes 21. April