«Grow Home» begynte som et spill myntet på Ubisoft-ansatte

Inspirert av «Hitchiker’s Guide to the Galaxy» og «Wall-E».

23. januar 2015 11:46

(PressFire.no): På Ubisoft-bloggen fortelles nå historien om hvordan prosjektet «Grow Home» bare begynte som et leketøy for noen få ansatte, men spredte seg internt hos spillgiganten som en brann ute av kontroll.

Til slutt skal det ha havnet hos ledelsen, som ikke nølte med å oppfordre til en lansering utenfor huset.

Og det har tydeligvis gått kjapt i svingene, for lanseringsdatoen er bare noen uker fram i tid. Det kommer til Windows allerede 4. februar.

Adams møter Pixar

Spillet skal ifølge utviklerne selv ha vært inspirert av den legendariske litteraturserien «Hitchiker’s Guide to the Galaxy» og den Oscar-vinnende Pixar-filmen «Wall-E».

I «Grow Home» tar du rollen som roboten BUD, eller en Botanical Utility Droid, som er sendt ut i galaksen for å finne nye plantearter for å skape oksygen på hjemplaneten.

Han har funnet den perfekte planten, og det er din oppgave som BUD å gro den større og høste frøene.

– Planten ender opp med å bygge en to kilometer høy bro fra bakken til romskipet hans, forteller produsenten Pete Young i blogginnlegget.

På veien skal du møte en rekke svevende øyer, som visstnok skal skape din egen lekekasse på veien. Du vil ifølge kunngjøringen møte på andre planter og dyr på reisen.

– Det er en levende ting og gro den og styre den er en ganske heseblesende tur, men formen den tar er helt opp til deg, forklarer han.

Lager egne animasjoner

Det påpekes også at spillet ikke har noen predefinerte animasjoner, men er skapt av spillets «fysikk».

Noe av poenget skal være friheten spilleren har til å utforske på egenhånd, og det trekkes fram at man bør bruke en håndkontroller for å få den beste opplevelsen. BUD kan holde seg fast i alt som finnes i omgivelsene.

– Det blir en helt unik følelse for hvordan du interagerer med verdenen, og spesielt klatringen blir veldig fysisk og farefull. Du får skikkelig følelsen av høyde og du blir plutselig ganske bevisst på hvor langt du kan falle ned, forteller utvikleren.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3