Nytt Splinter Cell i utvikling

Jade Raymond, produsent bak Assassin’s Creed-spillene, røper store planer for sitt nystartede Ubisoft-studio i Toronto.

26. mai 2010 09:54

Jade Raymond (bildet) samler et stjernelag bestående av utviklere fra Ubisofts andre studioer. Samtidig bekrefter hun at de allerede er i gang med et nytt Splinter Cell-spill.

Ubisoft Toronto vil lede produksjonen av Sam Fishers neste eskapader, sier Raymond i et ferskt intervju med Gamasutra. I tillegg nevner hun et annet digert spillprosjekt som vil sysselsette det Raymond-ledede Toronto-studioet til Ubisoft i tiden fremover.

Teknologien og menneskene som nå endrer adresse har i all hovedsak vært tilknyttet Montreal-studioet som blant annet har lagd «Splinter Cell: Conviction», de to Assassin's Creed-spillene, «Far Cry 2» og både 2008-utgaven av «Prince of Persia» samt det nye - «Prince of Persia: The Forgotten Sands».

Les også: Anmeldelse av «Splinter Cell: Conviction».
Les også: Anmeldelse av «Prince of Persia: The Forgotten Sands».

STØRRELSEN TELLER

Det er ingenting å si på ambisjonsnivået til dette ferske studioet. Ubisoft har spyttet inn 500 millioner dollar, dessuten har myndighetene i Ontario skrevet ut en sjekk pålydende 236 millioner dollar.

Raymond, mest kjent for å være en av nøkkelpersonene bak Assassin’s Creed-serien, sier mer eller mindre at de ikke har tid til å utvikle ubetydelige tulletitler til DS.

Her skal de store kanonene rulles ut fra samlebåndet.

- I stedet for å starte et studio og jobbe med småprosjekter, til Nintendo DS eller andre håndholdtplattformer, kommer vi til å gyve løs på digre titler. Grunnen til at jeg tror det er den riktige strategien er at det gjør det mulig for oss å plukke de største talentene allerede fra oppstarten, sier Jade Raymond til Gamasutra.

- Kjernen av utviklere har flyttet hit med meg fra Montreal. Hvor du utvikler et spill påvirker hvem det appellerer til. Når du tenker på det slik, så tror jeg Splinter Cell-merkevaren passer Toronto, sier hun videre.

Størrelsen på spilltitlene hun snakker om, der det ene blir bekreftet å være et nytt Splinter Cell, vil også reflektere arbeidsstaben. Raymond regner med at Toronto-studioet vil vokse til 800 medarbeidere på 10 år.

Blant dem som allerede er på plass bak pultene sine, er Maxime Beland og Alex Parizeau som begge var sentrale bak det ferske «Splinter Cell: Conviction».

Raymond forteller videre til Gamasutra at teamet hennes bruker den nyeste teknologien tilgjengelig fra Ubisofts Montreal-studio til dette neste Splinter Cell-spillet. Og at de i tillegg jobber med et annet, stort spill som foreløpig er uannonsert.

Til informasjon: «Assassin’s Creed III» nevnes ikke med et ord i dette intervjuet…

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3