(PressFire.no): I en børsmelding forteller den norske spillgiganten Funcom at de nå kutter ytterligere i organisasjonen. Det på tross av at selskapet skal ha opplevd en økning i aktivitet og salg etter at «The Secret World» ble «gratis» i desember.
Nedskjæringene kommer bare et halvt år etter forrige kutt. Den gangen skjedde det som følge av en skuffende lansering av storsatsingen «The Secret World».
Funcom har ikke offentliggjort hvor mange som ble sagt opp i september, men enkelte spekulerte i om det var rundt halve staben på rundt 340 ansatte som ble permittert.
I dagens børsmelding forteller spillstudioet heller ikke hvor mange som mister jobben i denne omgangen, men at «kostnadsreduksjonen kommer gjennom stenging og sammenslåing av kontorer».
Til Digi.no avslører kommunikasjonsdirektør i Funcom, Erling Ellingsen, at selskapet i dag har 200 ansatte fordelt på Norge, USA, Kina, Sveits og Canada.
I børsmeldingen fortelles det at aktiviteten i spillet har økt med 400 prosent og at salget har hatt en vekst med 30 prosent, noe som skal ha betydd 70 000 solgte spill i løpet av de fire siste ukene.
En av de som mistet jobben i september var spilldesigneren bak «The Secret World», Martin Bruusgaard. Han fortalte PressFire i et eksklusivt intervju at utviklerne ville lansere spillet som et gratisspill, men møtte motstand i ledelsen.
I tillegg til det pågående arbeidet med å utvide «The Secret World»-opplevelsen har Funcom også kunngjort et samarbeid med den danske leketøysgiganten Lego om et onlinespill. Dette arbeidet vil fortsette, ifølge børsmeldingen.