Annonse

Ny rapport fra Medietilsynet: Nedgang i bruk av dataspill blant barn og unge

Spesielt unge jenter spiller mindre enn før.

Ny rapport fra Medietilsynet: Nedgang i bruk av dataspill blant barn og unge

Spesielt unge jenter spiller mindre enn før.
5:41
21:22
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
21:22
5:41
TL;DR

​(PressFire.no): Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, la i dag fram en ny undersøkelse som viser barn og unges bruk av dataspill.

Undersøkelsen publiseres hvert andre år, og ble sist utgitt i 2020.

I den siste utgaven, som kan leses her, kommer det fram at unge spiller mindre dataspill enn i 2020. 76 prosent av alle mellom 9 og 18 år spiller spill – en nedgang på ti prosentpoeng.

Det er spesielt stor nedgang blant jenter som spiller. 92 prosent av guttene spiller, mot bare 59 prosent av jentene. I 2020 var dette på henholdsvis 96 og 76 prosent.

Undersøkelsen ser også på hvordan barn og unge opplever spillingen.

Mer enn syv av ti sier at dataspilling gjør dem flinkere i engelsk, mens mer enn seks av ti sier at de får kontakt med venner i dataspillene. Mer enn halvparten er enige i at man lærer mye av dataspill, og at de er en fin måte å både oppleve historier på og å få nye venner på.

Men unge sier de også har negative opplevelser. 7 prosent sier de ofte blir lei seg av stygge kommentarer de får under spilling, mens 6 prosent sier de opplever å bli utestengt av vennene sine i spill.

En NTNU-studie sitert i undersøkelsen viser at rundt halvparten av alle kvinnelige online-spillere skjuler informasjon om eget kjønn for å unngå hets og trakassering.

Mer enn seks av ti av 9-18-åringene sier de har kjøpt noe i spill med ekte penger. Det er en økning fra 58 prosent i 2020. Syv prosent sier at de har blitt lurt til å kjøpe noe for ekte penger i et spill.

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Spesielt unge jenter spiller mindre enn før.
Ny rapport fra Medietilsynet: Nedgang i bruk av dataspill blant barn og unge
Erik Fossum

​(PressFire.no): Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, la i dag fram en ny undersøkelse som viser barn og unges bruk av dataspill.

Undersøkelsen publiseres hvert andre år, og ble sist utgitt i 2020.

I den siste utgaven, som kan leses her, kommer det fram at unge spiller mindre dataspill enn i 2020. 76 prosent av alle mellom 9 og 18 år spiller spill – en nedgang på ti prosentpoeng.

Det er spesielt stor nedgang blant jenter som spiller. 92 prosent av guttene spiller, mot bare 59 prosent av jentene. I 2020 var dette på henholdsvis 96 og 76 prosent.

Undersøkelsen ser også på hvordan barn og unge opplever spillingen.

Mer enn syv av ti sier at dataspilling gjør dem flinkere i engelsk, mens mer enn seks av ti sier at de får kontakt med venner i dataspillene. Mer enn halvparten er enige i at man lærer mye av dataspill, og at de er en fin måte å både oppleve historier på og å få nye venner på.

Men unge sier de også har negative opplevelser. 7 prosent sier de ofte blir lei seg av stygge kommentarer de får under spilling, mens 6 prosent sier de opplever å bli utestengt av vennene sine i spill.

En NTNU-studie sitert i undersøkelsen viser at rundt halvparten av alle kvinnelige online-spillere skjuler informasjon om eget kjønn for å unngå hets og trakassering.

Mer enn seks av ti av 9-18-åringene sier de har kjøpt noe i spill med ekte penger. Det er en økning fra 58 prosent i 2020. Syv prosent sier at de har blitt lurt til å kjøpe noe for ekte penger i et spill.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Ny rapport fra Medietilsynet: Nedgang i bruk av dataspill blant barn og unge

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode