Det kommer to store skytespill denne senhøsten, som du sikkert har fått med deg. «Battlefield 3» og «Call of Duty: Modern Warfare 3» slippes med bare to ukers mellomrom. Først det svenskutviklede «Battlefield 3» (27. oktober), før det nye i bestselgerserien «Call of Duty» kommer ut (8. november).
PressFire har sett og spilt begge, i forrige uke, under E3-spillmessen i Los Angeles. Først «Battlefield 3» sin flerspillerdel, og deretter den nye Survival Mode i «Modern Warfare 3».
Electronic Arts, som gir ut «Battlefield 3», liker tydeligvis rollen som en slags utfordrer. Sjefen sjøl, John Riccitiello, har nylig uttalt seg om denne spillkrigen i et usedvanlig sprekt intervju med Industry Gamers, proppet med sitater som dette:
- Alt jeg ønsker er å se at dem («Call of Duty»/Activision – journ. merk.) råtner på rot.
Bakgrunnen til dette utsagnet, er at Riccitiello har en teori om hvorfor «Call of Duty» har solgt så mye. Han mener det brede lag av spillkjøpere kjøpte «Modern Warfare» uten å spille det før det hadde gått en stund. At det på en måte ble liggende som «pynt» på stuebordet hos veldig mange.
- Jeg tror vi har det beste spillet. Det finnes en konsentrasjon av mennesker som er i stand til å skille mellom et godt og et dårlig spill. Og blant disse folka vil vi gjøre det bra. Mange mennesker kjøpte «Modern Warfare» og hadde det liggende i et par måneder. Det er et stort publikum, de kommer til å vinne på dette punktet.
- Det store spørsmålet er: «hvis gamere kjøper vårt spill og massene kjøper deres, hvor møtes disse gruppene?». Og alt jeg vil er å se dem råtne på rot, sier Riccitiello i intervjuet med Industry Gamers.
Riccitiello mener dessuten at Activision på klumsete vis har introdusert «Call of Duty: Elite», onlineplattformen som enten gir deg litt ekstra helt gratis – eller tilbyr hele spekteret av tjenester om du betaler en fast avgift og blir premiummedlem. Går du for sistnevnte løsning, får du også alt av nedlastbare utvidelser inkludert.
«Elite» ble annonsert og vist frem samtidig som «Modern Warfare 3» formelt ble avduket. Og nettopp timingen mener John Riccitiello var elendig.
- På nåværende tidspunkt vet jeg ikke hva «Elite» vil bestå av, men basert på hva jeg har sett tror jeg de hadde vært bedre tjent med å holde litt på opplysningene om «Elite», vært litt mer forsiktige – og ventet til en måned etter lanseringen av «Modern Warfare 3». «Vi har en nedlastbar utvidelse til spillet på vei. Den vil koste x kroner, men hvis du gir oss y kroner så får du med ekstra innhold», synser EA-sjefen.
- Jeg tror grunnen til denne strategien, er at de følte de trengte å kunngjøre noe ekstra – for å kontre det som åpenbart var en bedre presentasjon av «Battlefield 3» sammenlignet med «Modern Warfare 3». Jeg tror de valgte feil, men det er plenty av tid til november så de har nok av tid til å komme seg, forteller Riccitiello.
- Jeg tror kjernepublikummet vil være bekymret over annonseringen av en betalingsløsning. I stedet for å fortelle: «her er ti fantastiske ting du får», som får folk til å tenke «wow, jeg kan ikke vente med å kjøpe dette», så introduserte de i stedet bare en forretningsmodell. Det er grunnen til bekymringene.
- Jeg gir dem….vel, jeg gir dem egentlig ikke tvilen til gode, men jeg har ikke noe valg, og må vente og se, sier John Riccitiello.
«Battlefield 3» lanseres 27. oktober, mens «Call of Duty: Modern Warfare 3» slippes 8. november. Begge spillene kommer til PC, PlayStation 3 og Xbox 360.
Gameplay fra «Battlefield 3»:
Livedemonstrasjon av «Modern Warfare 3», fra Microsofts E3-brief: