(PressFire.no): Forskere ved forskningsinstituttet NOVA ved Høyskolen i Oslo og Akershus og analytikere ved KnowMo har gjort en stor undersøkelse der de har sett nærmere på karakterene til 10 000 ungdommer.
Resultatene, som er publisert av professor Åse Strandbu ved Idrettshøyskolen og førsteamuensis ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforsning på UiO, viser at ungdom som spiller mye gjør det dårligere på skolen enn andre.
Det er kun i gruppen hvor det spilles svært mye at karakterene i matematikk og norsk er lavere enn normalen.
I grupper hvor ungdommene brukte tilsvarende tid på trening istedet for å spille, var disse karakterene mer mot normalen.

Holdningen har skylda
Den største forskjellen hos de som spiller mye og har de dårligste karakterene er en mangel på motivasjon og en annen holdning til skolearbeidet, mener forskerne å ha funnet ut.
De som spiller mye, men likevel vier like mye tid til skolearbeid og skulker gjennomsnittlig mye, har omtrent like bra karakterer som de som generelt bruker mindre tid på spill.
- Våre data sier imidlertid ikke noe sikkert om hva som kom først – om dataspillingen trekker oppmerksomheten bort fra skolearbeidet eller om lav skolemotivasjon fører til dårligere karakterer og mye dataspilling, påpeker Mira Aaboen Sletten ved NOVA på HiOA til Forskning.no
Også i gruppene hvor ungdommen brukte like mye tid på trening som spilling, var karakterene bedre, noe som er interessant for forskerne.
Dårligere i matte og norsk
Det er liten karakterforskjell mellom ungdom som spiller mindre enn tre timer daglig og de som vanligvis ikke spiller – det er storspillerne som skiller seg negativt ut, i hovedsak i matematikk og norsk.
I engelsk får de likevel omtrent like gode karakterer som de andre.
Dette mener forskerne har sammenheng med at storspillerne snakker mye engelsk til andre spillere over spillene eller tilhørende chattetjenester.
- Spørsmålet er fremdeles hvorfor storspillere jevnt over får dårligere karakterer i matte og norsk enn ungdom som bruker like mye tid på andre ting.