Annonse
Norge med i forbrukerkoalisjon mot «Joy-Con»-drifting på Nintendo Switch
Ber om erfaringer fra spillerne.

Norge med i forbrukerkoalisjon mot «Joy-Con»-drifting på Nintendo Switch

Ber om erfaringer fra spillerne.
13:36
10:00
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
10:00
13:36
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Flere europeiske forbrukerorganisasjoner går sammen for å gjøre et push mot Nintendo og problemene med såkalt «drifting» i deres kontrollere.

Forbrukerrådet peker til vedvarende problemer ved «Joy Con»-kontrollerne på Switch som har gått helt siden lanseringen i 2017. De ønsker nå at norske forbrukere som har opplevd problemene melder i fra med et eget skjema.

Drifting-problemene, hvor figurer og kamera i spill beveger seg uten at man rører på analogstikkene – eller at bevegelsene hindres uten grunn – har øyensynlig vært et problem med alle modellene av konsollen. Problemene kan gjøre det svært vanskelig å kontrollere spillet, spesielt i spill hvor presisjon er viktig.

Nintendo har tidligere blitt saksøkt av flere forbrukere for feilen, men har ikke kommentert saken ut over at de «er klar over at noen har problemer». Søksmålene er fortsatt pågående.

- Feilen gjør rett og slett kontrollerne ubrukelige. Dessuten har forbrukerne, i svært mange tilfeller, selv måttet erstatte eller betale for reparasjon av de defekte kontrollene. Det ser vi på som svært problematisk, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet ønsker nå å kartlegge hvordan norske forbrukere har blitt påvirket av driftingen, slik at de sammen med de andre landene kan «ta grep».

Du kan melde inn dine drifting-problemer på Forbrukerrådets skjema her.

- Ved at norske forbrukere forteller om sine opplevelser med denne feilen, kan vi sammen med de andre forbrukerorganisasjonene finne ut hva slags grep vi må ta for å sikre at Nintendo-forbrukerne blir rettferdig behandlet, sier Iversen.

Det er forbrukerorganisasjonene i Frankrike, Belgia, Nederland, Portugal, Italia, Slovakia, Slovenia og Hellas som går sammen med Norge om arbeidet – alle disse er knyttet sammen via paraplyorganisasjonen BEUC.

Et stort antall klager fra forbrukere skal være grunnen til at dette nå tas tak i. Bare i Frankrike skal mer enn 9000 personer ha klagd inn Nintendo til forbrukerorganisasjonen CLCV.

I Norge er det Bergsala som distribuerer Nintendos konsoller. De sier til PressFire at forbrukere som har hatt kontrollere kan ta kontakt med deres service-stasjon, men ønsker ikke å kommentere saken ut over dette.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Ber om erfaringer fra spillerne.
Norge med i forbrukerkoalisjon mot «Joy-Con»-drifting på Nintendo Switch
Erik Fossum

(PressFire.no): Flere europeiske forbrukerorganisasjoner går sammen for å gjøre et push mot Nintendo og problemene med såkalt «drifting» i deres kontrollere.

Forbrukerrådet peker til vedvarende problemer ved «Joy Con»-kontrollerne på Switch som har gått helt siden lanseringen i 2017. De ønsker nå at norske forbrukere som har opplevd problemene melder i fra med et eget skjema.

Drifting-problemene, hvor figurer og kamera i spill beveger seg uten at man rører på analogstikkene – eller at bevegelsene hindres uten grunn – har øyensynlig vært et problem med alle modellene av konsollen. Problemene kan gjøre det svært vanskelig å kontrollere spillet, spesielt i spill hvor presisjon er viktig.

Nintendo har tidligere blitt saksøkt av flere forbrukere for feilen, men har ikke kommentert saken ut over at de «er klar over at noen har problemer». Søksmålene er fortsatt pågående.

- Feilen gjør rett og slett kontrollerne ubrukelige. Dessuten har forbrukerne, i svært mange tilfeller, selv måttet erstatte eller betale for reparasjon av de defekte kontrollene. Det ser vi på som svært problematisk, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet ønsker nå å kartlegge hvordan norske forbrukere har blitt påvirket av driftingen, slik at de sammen med de andre landene kan «ta grep».

Du kan melde inn dine drifting-problemer på Forbrukerrådets skjema her.

- Ved at norske forbrukere forteller om sine opplevelser med denne feilen, kan vi sammen med de andre forbrukerorganisasjonene finne ut hva slags grep vi må ta for å sikre at Nintendo-forbrukerne blir rettferdig behandlet, sier Iversen.

Det er forbrukerorganisasjonene i Frankrike, Belgia, Nederland, Portugal, Italia, Slovakia, Slovenia og Hellas som går sammen med Norge om arbeidet – alle disse er knyttet sammen via paraplyorganisasjonen BEUC.

Et stort antall klager fra forbrukere skal være grunnen til at dette nå tas tak i. Bare i Frankrike skal mer enn 9000 personer ha klagd inn Nintendo til forbrukerorganisasjonen CLCV.

I Norge er det Bergsala som distribuerer Nintendos konsoller. De sier til PressFire at forbrukere som har hatt kontrollere kan ta kontakt med deres service-stasjon, men ønsker ikke å kommentere saken ut over dette.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Norge med i forbrukerkoalisjon mot «Joy-Con»-drifting på Nintendo Switch

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode