Nattspilling er nå forbudt for barn i Sør-Korea

Onlinespillingen sperres med lov.

24. november 2011 13:32

(PressFire.no): Fra 20. november 2011 måtte alle onlinespill i Sør-Korea stenge for barn under 16 år mellom midnatt og klokka 6 om morgenen. Det er effekten av en ny lov i landet, som har fått kallenavnet Askepott-loven.

Loven tvinger alle som tilbyr onlinespill å innføre systemer for å utestenge barn under 16 år på nattestid.

Målet er å sikre at barn får tilstrekkelig med søvn og skal forebygge spillavhengighet.

Har gitt Microsoft en tidsfrist

Men det stilles spørsmål om hvor effektivt tiltaket egentlig er. Thisisgame.com skriver at mange barn tar i bruk tjenester som ikke påvirkes av loven, for eksempel å spille på servere i utlandet. I tillegg skal mange barn ha begynt å spille på kontoer som er registrert på sine foreldre, der foreldrenes personnummer er brukt.

Ifølge statistikk spiller fremdeles fem prosent av barna om natta, flere dager etter at spillene i Sør-Korea la inn slike onlinesperrer.

Reglene er også konstruert slik at ikke alle systemer påvirkes, for eksempel blir ikke det gamle Battle.net påvirket fordi det er gratis og ikke har aldersverifisering. I tillegg er det gratis.

Dette skaper hodebry for Sonys PlayStation Network og Microsofts Xbox LIVE. Sony gir nå opp barn under 16 år. det blir ikke mulig å registrere brukere under 16 år i Sør-Korea på onlinetjenesten heretter. De som allerede har en PSN-konto og er under 16 år, vil bli sperret ute om natta.

Kulturdepartementet har ikke godkjent Microsoft alderskontroll i konsollen og har gitt selskapet en frist på to måneder for å utvikle et system som stenger ute barn i tråd med lovverket. Klarer ikke Microsoft å finne en løsning, kan de måtte blokkere ute alle spillerne nattestid.

I strid med personvernloven

Ifølge Thisisgame.com vil myndighetene i landet nå at spillselskapene i landet skal implementere systemer for å kvalitetssikre kontoopplysninger for å hindre tyveri av personnummer og kredittkort.

Dette skal, ifølge nettsiden, være i strid med personvernloven og man har spurt myndighetene om en forklaring, men har ikke klart å få dem i tale.

I Sør-Korea er onlinespilling ekstremt populært og «StarCraft»-turneringer blir ofte viet mye sendetid på flere tv-kanaler i landet. De er også verdensledende innen eSport, noe som også ble demonstrert under «StarCraft II»-turneringen på søndag kveld

Det Sør-Koreansk-utviklede «MapleStory» fra 2002 er ett av de mest populære spillene i landet, og har sikret seg over 95 millioner registrerte brukere verden over. (Kilde: Nexon).

Foto (hovedbilde): Scanpix

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3