Nå har «Shadow of War»-skaperne tatt patent på spillets nemesis-system

Ikke den første gangen spillmekanikker patenteres.

8. februar 2021 13:40

(PressFire.no): Warner Bros. har omsider greid å få patent på spillsystemet de utviklet til spillene «Middle-Earth: Shadow of Mordor» og «Shadow of War». Det er IGN som først rapporterte om at patentet nå har gått gjennom.

Studioet har siden 2015 forsøkt å patentere det såkalte «nemesis»-systemet i spillet, hvor fiendesjefer du møter har sine egne personligheter og vil huske på tidligere møter med helten i spillet.

De har derimot møtt motstand i form av at søknaden har vært for bred, skal vi tro saksdokumentene, og har måttet skrive de om flere ganger.

I praksis betyr det at du vil møte langt mer varierte og mer «personlige» fiender gjennom spillet, som ofte vil gå opp i ferdighetsnivå og ha sine egne styrker og svakheter basert på hvordan spillet trer fram.

Dette systemet ble trukket fram som en av høydepunktene i spillene da de ble lanserte, men nå blir det altså bare lignende systemer å finne i Warner Bros-spill framover. De vil kunne sitte på patentet fram til 2035.

Flere har kalt dette den første gangen en spillmekanikk har blitt patentert, men dette virker ikke å stemme helt – for eksempel tok Atari Games patent på «ghost racer»-mekanikken i bilspillet «Hard Drivin’» fra 1989, hvor en spiller kan se en halv-gjennomsiktig versjon av sin bestetid som kjører samtidig som deg.

Ghost Race.

Andre bilspill som ønsket denne mekanikken måtte betale en sum til Midway, som hadde kjøpt Atari Games.

Sega hadde i lang tid patentet på bruken av en diger pil for å vise neste område spillerne skulle komme seg til – som sett i «Crazy Taxi». Dette førte til en rettsstrid mellom Sega og EA etter utgivelsen av «The Simpsons: Hit & Run», som hadde en tilsvarende pil.

Nintendo patenterte «Eternal Darkness» sitt «sanity system» som gjorde at spillfiguren ble galere og galere basert på situasjoner han eller hun kom opp i gjennom spillet – noe som kunne trigge en såkalt «sanity effect» som var designet for å tulle med spillerne.

Samtidig var det bare Namco som kunne skjule lastingen av spillene sine med minispill i mange år – før patentet for å gjøre dette gikk ut i slutten av 2015.

Uansett går debatten nå i sosiale medier blant spillutviklere og -fans om det i det hele tatt burde være lov å patentere spillidéer – noen mener idéer bør kunne beskyttes på denne måten, mens andre mener dette vil sette kjepper i hjulene for utviklere som ønsker å forbedre andres verk.


Deprecated: preg_match(): Passing null to parameter #2 ($subject) of type string is deprecated in /var/www/production/pf23/artikkel.php on line 401
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3