Nå kan «Civilization» bli del av pensum i amerikanske skoler

24. juni 2016 11:44

(PressFire.no): Spillutgiveren Take-Two Interactive og spillstudioet Firaxis Games inngår nå et samarbeid som kan bety at strategispillet «Civilization» kan bli pensum i mange amerikanske skoler.

Det kommer fram av en pressemelding partene har sendt ut.

I pressemeldingen står det at de har alliert seg med non-profit-organisasjonen GlassLab, som jobber med å få dataspill inn i skolene, for å lage en modifisert versjon av «Civilization V».

- Tenke kritisk og lage historiske hendelser

Den nye varianten av «Civilization V» får tittelen «CivilizationEDU» og vil ifølge presseskrivet «gi studenter muligheten til «å tenke kritiske og lage historiske hendelser, vurdere geografiske veiskiller etter teknologiske og økonomiske valg» i tillegg til «systematisk tenking og eksperimenter med kausale/korrelasjon forhold mellom militær, teknologi, politikk og sosioøkonomisk utvikling».

Glasslab vil legge til et analyseverktøy til den nye varianten av «Civilization» som skal spore studenters progresjon og deres ferdigheter for problemløsning. Lærere som tar i bruk spillet vil få tilgang til rapporter om elevenes prestasjoner via et analyseverktøy på nettet.

- Moro å lære, men ikke alltid moro med utdannelse

Strategispillskaperen Sid Meier, som originalt skapte «Civilization» og grunnla studioet Firaxis Games, forteller i pressemeldingen at en av de tingene de har lært gjennom 25 år med spillserien er at «en av hemmelighetene i serien er at det er morsomt å lære mens du spiller».

- Vi har alltid fokusert på underholdningen ført, men vi tror at våre spillere, både unge og gamle, liker å lære, selv om de ikke nødvendigvis alltid liker utdanning, forteller han videre.

Øustein Imsen.
Foto: Frauke Böttcher.

Ekspertene er positive

Øystein Imsen, som har brukt spill i som pedagogisk verktøy i mange år og som har grunnlag spill-i-skolen-organisasjonen Digitalpedagogene, ønsker spillet velkommen.

- Sandkassespill i flerspillermodus er perfekt til skole, og det er gøy å se at læreres eksperimentering med dataspill «fra hylla» fører til at disse spillene får egne versjoner til bruk i skole.

- «Minecraft» er et godt eksempel på denne utviklingen, og nå følger «Civilization» etter. Dette betyr at de store spillutviklerne ser at det er penger å hente i utdanningsmarkedet, som ikke bare omfatter skole – men også voksenopplæring og hjemmemarkedet.

Selv skal han ha begynte å bruke «Civilization»-serien i undervisningen helt tilbake i 2006.

- Jeg vil påstå at historiske simulasjoner i dette spillet er den eneste måten man kan lære seg problemløsning, årsak og virkningsforhold, etikk og flerkulturell forståelse samtidig.

- Hold tunga rett i munnen

Spilllpedagog Tobias Staaby fra Nordahl Grieg Skole har også brukt «Civilization» i skolen, og mener man må holde tunga rett i munnen.

- Hvis man ikke tenker på «Civilization» først og fremst som en kilde til historiekunnskap, men heller som en simulering av internasjonale forhold, så kan det bli bra, forteller han til PressFire.

Han påpeker også at «Civilization» er både komplekst og tidkrevende, så de bør gjøre det matnyttige innholdet lettere tilgjengelig for lærer og elev.

Glasslab har også andre store spill i stallen, med en egen versjon av både «SimCity» og «Plants vs Zombies» - sistnevnte har fått tittelen «Use Your Brainz EDU».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3