(PressFire.no): Det er liten tvil om at noen av de mest interessante spillene nå kommer fra små og uavhengige spillutviklere. Noen av dem har også hatt ganske stor kommersiell suksess, som gigantfenomenet «Minecraft».
Likevel er det liten tvil om at det er vanskelig for mindre utviklere å få oppmerksomhet sammen med alle storspillene.
Det vil Blitz Games Studios gjøre noe med. Nå oppretter de en egen spillbutikk og plattform for pc-spill dedisert til indiespill. Spillplattformen får navnet IndieCity og skal gi spillene den oppmerksomheten de fortjener:
- Vi prøver å gi utviklerne muligheten til å lage mest mulig støy om det de lager, sier prosjektlederen for plattformen, Chris Swan, til Develop.
Han forklarer videre at de er virkelig stolte av anbefalingsmotoren i systemet. Den anbefaler brukerne den typen titler basert på hva de har spilt før. Dermed mener han at det nå lenger ikke vil handle om det som ligger på forsiden, men hva du liker.
Swan mener også at tilbudet deres til indieutviklerne er langt bedre enn på Steam:
- I standardavtalen tar vi 15 prosent hvis utviklerne implementerer støtte for våre achievements, og vi tar 25 prosent om de ikke gjør det, sier han og fortsetter:
- Det høres litt hippie ut, men vi ser på dette litt som et livsstilsvalg.
Han sier også at terskelen for å komme inn i varmen på IndieCity er lavere enn på Steam, fordi de ikke vil «bestemme hva som er gøy». Systemet skal visstnok sørge for et økosystem hvor det blir «den sterkes rett». Swan sammenligner det med systemet på Amazon.
Valve har ikke offentliggjort hvor stor andel av salget på Steam de putter i egen lomme, og det blir derfor vanskelig å sammenligne de to tjenestene.
Det er også verd å nevne at Desura.com også er en plattform som har hovedfokus på indiespill – både til Windows og Linux.
Foreløpig har IndieCity fått inn rett over 100 spill i plattformen sin.