MXGP Pro

Motocrossfolket fortjener bedre enn dette.

(PressFire.no): For oss som liker motorsport er det masse å velge i på spillfronten. Dersom gjørmekjøring på to hjul er din greie, snevres imidlertid utvalget inn betraktelig.

«MXGP Pro» prøver med lisensierte utøvere, sykler og baner å bringe en seriøs simulator av sporten til torgs, men lykkes bare nesten halvveis.

Det er italienske Milestone S.r.l som står bak dette spillet. De ble etablert allerede i 1994 og står for eksempel bak de ganske så underholdende «Screamer»-spillene som noen av de litt eldre leserne husker fra midten av nittitallet.

Motorsport har vært deres greie, og de har såvvist ikke ligget på latsiden. De siste årene har de pumpet ut både bil- og motorsykkelspill, prydet med både WRC og Superbike-lisenser.

De har også stått for intet mindre enn fem motocross-spill de siste seks årene (dette nyeste inkludert).

Så hvordan er dette?

Lover mye

I stedet for å numerere spillet med tall, har det fått «Pro» som etternavn. Det indikerer at realismen er satt i høysetet. Dette er også noe utviklerne har vektlagt.  

Spillet frister med en «ekstremt» realistisk motocrossopplevelse. Det er store ord.

Dersom du skrur av alle hjelpemidler, får du full kontroll over både sykkel og fører. Disse styres med henholdsvis venstre og høyre analogstikke.

Noe uvant for en som i moderne tid er mest vant til racingspill på fire hjul, men likevel en grei løsning når alt skal styres med en vanlig spak.  

Og jeg lover at karakteren (du har sikkert smugtittet på den) ikke påvirkes av at jeg synes kontrollene er av den uvante sorten.

Baner og førere på plass

De som følger med på MXGP-sirkuset vil kjenne igjen både førere, sykler og baner. Du kan også kjøre i den litt mindre MX2-klassen, noe som er et pluss. Spillet disker opp med en karrieremodus, der du kan skaffe sponsorer og vinne credits som du kan bruke til å modifisere detaljer på sykkelen eller føreren.

Du kan også sette opp egne løp, og kjøre en ganske så begrenset flerspillermodi over nett. Det er også med en testbane der du kan kjøre fritt, eller bryne deg på noen treningsoppgaver.

Og det er egentlig det hele. Spillet byr på det som «kreves» av et lisensiert spill, men ikke stort mer.

For all del - det gjorde ikke «DiRT Rally» heller, men der dempet ikke det opplevelsen av totalpakken i nevneverdig grad, fordi det var et sabla godt kjørespill.

Prøver hardt

For å kunne simulere følelsen av å kjøre offroad med motorsykkel, må en rekke faktorer på plass. Balanse og endring av vektfordeling, samt forholdet mellom sykkel og underlag er helt avgjørende.  

Altså en kompetent fysikkmotor.

Desverre veksler denne mellom å være ganske så naturtro og helt fjollete. Mest det siste.

Noen ganger har jeg full forståelse for at jeg går på snørra. Kanskje var svingte jeg for brått og ga for mye gass i en sving. Ok. Jeg tar den.

Ti sekunder hopper jeg 50 meter, treffer en motstander i hodet og spretter tilbake på banen via et reklameskilt.... Javel.

På siste rettstrekka før mål, kjører jeg et nydelig og velkalkulert hopp, som belønnes med at føreren min ramler sammen som et muggent bløtdyr, hva f..?

Slik er det gjennom hele spillet. Man vet liksom aldri hva som fører til trynings, og dermed en plassering langt nede på resultatlista.  

Jeg kan selvfølgelig slå på alle støttehjulene, og dumme ned motstanderne, men hva er igjen av spillet da liksom?

Røffe kanter

Spillet ser imidlertid ikke så verst ut, spesielt i regnvær.

Det er også under skikkelig gjørmeløp at fysikkmotoren viser seg fra sin «beste» side. Å kjøre motorsykkel i sleipe spor fylt med vann kan nemlig føre til ganske ufortsigbare kjøreegenskaper, med påfølgende velt også i virkeligheten - jeg har prøvd.  

Likevel er det også en del ting å trekke for når det gjelder hvordan spillet ser og høres ut. Joda, når alt fungerer tar det seg ganske godt ut, men det sliter med en del teksturer som ikke laster til rett tid.

Dette gjelder ute på banen og mellom menyene, noe som forsterker det litt røffe og uferdige preget - hvis hovedrolle innehas av den tidligere nevnte fysikken.

Det at spillet også sliter med å holde 30 bilder i sekundet, og av og til stopper opp et kvart sekund, hjelper ikke akkurat på verken det visuelle inntrykket, eller flyten man ønsker i et slikt spil.  

Jeg testet spillet på PS4, og tør nesten ikke tenke på hvordan det kjører på en vanlig Xbox One av typen «ikke X».

Også lydmiksen skjærer seg, og går i stå av og til når det er mange sykler på skjermen samtidig.

Fort i svingene

Grafisk krøll og tynt innhold kunne vært unnskyldt dersom spillet hadde føltes bra ute på banen - der det teller som mest.

Desverre virker det som om Milestone S.r.l er mest opptatt av å få ut så mange spill som mulig. Det er ikke mer enn noen måneder siden de lanserte «Monster Energy Supercross» - et spill i samme sjanger.  

De har noe godt på gang med det som ligger i bunnen her, men kjære utvikler... Ta en pust i bakken, skjenk en kopp kaffe, test, optimaliser, og gi oss noe skikkelig i stedet for å fylle opp spillhylla vår. Det blir tre små glippeøyne på terningen.

Oppsummering
Positivt
Man føler forskjell på sykkelklassene. Lisensierte førere, sykler og baner. Glimter til, og føles helt riktig innimellom.
Negativt
Mer enn ujevn fysikkmotor. Det audiovisuelle skranter. Føles rett og slett uferdig.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3