(PressFire.no): Helt siden ekstraordinære «Mirror’s Edge» kom fra de svenske «Battlefield»-skaperne i 2008, har spillere ventet på bekreftelse av en oppfølger.
Både Electronic Arts og spillstudioet DICE har i ettertid bedyret at det er en serie de ser potensial i, men bekreftet ikke et konkret spill før på årets E3 i Los Angeles.
Og det viser seg nå at det er svenske Sara Jansson vi kan takke for at «Mirrors Edge 2» nå endelig blir en realitet.
Det er i et intervju med Gamereactor at DICE-sjefen Patrick Söderlund avslører at de ventet lenge på den rette idéen for spillet. Den var det Jansson som hadde.
- Hun pitchet idéen sin til meg og Karl Magnus (Troedsson, General Manager hos DICE journ. anm), og helt ærlig ble jeg overveldet.
- Jeg sa at «endelig har vi den!».
Videre forklarer han at idéen hennes bare kunne bygget på nyere teknologi.
- Det er et fantastisk konsept, og da hun kom til oss visste vi at vi hadde det, forklarer han videre.
Han avslører også at de hadde testet andre ting i prototypeform, men at de nå er glade for at de ventet på den rette idéen.
Han utdyper ikke videre hva denne ideen faktisk går ut på, men det er bekreftet at spillet blir satt i en åpen verden.
I tillegg har spekulasjonene gått på at handlingen tar for seg hendelser før det første spillet, sannsynligvis fordi man får se hovedrollen, Faith, få de velkjente tatoveringene i traileren til spillet.
Jansson har jobbet i DICE siden 2006 og har hatt flere roller der, men ifølge hennes cv på Linked in er dette det første spillet hvor hun er seniorprodusent.
«Mirror’s Edge 2» slippes til PS4, Xbox One og pc «når det er klart», ifølge utvikleren.
Foto: Lars Mårtensson DICE