
(PressFire.no): Microsoft har gjort noen bomkjøp innenfor spillstudioer gjennom tidene, og da de kjøpte utviklerne av «Minecraft» i 2014 for over 20 milliarder kroner var det mange skeptiske blikk.
Men enden på visa har vært en eventyrlig suksess. Spillet, som allerede var en gigant da de ble kjøpt, har knust de fleste rekorder, og har per i dag solgt over 150 millioner eksemplarer – 110 millioner under Microsoft-eie.
Kun «Tetris» har solgt mer på verdensbasis.
Men med «Fortnite» dundrende på er det kanskje noen som har lurt på om ikke «Minecraft» er over kneika – at spillet kanskje har mistet litt popularitet.
Svaret er et digert «nei». Til BusinessInsider.com sier Microsofts «Minecraft»-sjef Helen Chiang at spillet nå har nådd utrolige 91 millioner månedlig aktige spillere.
Et rimelig utrolig tall, tatt i betraktning at spillet kom ut i 2009, og fortsatt godt over «Fortnite», som nylig kunne melde om 78,3 millioner månedlige spillere.
Men det blir ikke noen oppfølger.
- Jeg tror ikke det gir mye mening for «Minecraft». En oppfølger vil alltid dele opp spillersamfunnet, sier Chiang.
Istedet satser svenskene i Mojang på å lage spin-off-spill, som det nylig annonserte «Minecraft: Dungeons» - et samarbeidsspill helt uten bygging, men som baserer seg på resten av spillmekanikkene i storebrorversjonen.
Creative Lead hos Mojang, Jens Bergentsen, stemmer også i. Han mener det rett og slett ikke er nødvendig med en oppfølger, spesielt siden originalspillet er så modifiserbart.
- Jeg tror ikke det er nødvendig med «Minecraft 2». Du kan lage et «Minecraft 2»-spill inne i «Minecraft.