- Microsoft ble for arrogante

Studioet bak «Project Gotham Racing»-serien, Bizarre Creations, forteller hva som gikk galt med Microsoft-samarbeidet.

8. mai 2009 20:57

Bizarre Creations, Liverpool-studioet som er mest kjent for de fantastiske «Project Gotham Racing»-spillene til Xbox og Xbox 360, skulle gjøre et harmløst, velregissert promointervju for å rette fokuset mot deres neste bilspillbastard, «Blur».

Les også: De første detaljene om «Blur» er lekket.

I stedet endte praten med spillmagasinet Edge opp med «peke-fingeren-på»-drittslenging mot deres tidligere eier, Microsoft.

Studioet ble kjøpt opp av Activision høsten 2007, og jobber i tillegg til «Blur» med et Bond-bilspill som forventes å bli avduket i løpet av året.

Les også: PGR-skaperne utsetter Bond-spill.

- FOKUS PÅ KONSOLLSALG

Bakgrunnen for den økende frustrasjonen skriver seg tilbake til innspurten av deres siste Xbox 360-eksklusive spill, «Project Gotham Racing 4» i 2007.

Se også: Skjermbilder fra «Project Gotham Racing 4».

Bizarre Creations’ kreative regissør, Martyn Chudley, forteller at de begynte å få urimelige krav om å bli ferdig lenge før deadlinen.

Microsoft ville ha spillet levert seks uker før den kontraktsfestede fristen, og oppførte seg i følge Chudley ufint og «cocky».

- De innså ikke hvor uheldig en slik situasjon ville ha blitt – vi trengte de ekstra seks ukene, og dette førte til at vi ble bekymret for fremtiden hos Microsoft.



- Vi begynte å bli desillusjonerte med Microsoft og de startet i tillegg å oppføre seg vel forretningsmessig og arrogant på grunn av et skifte i maktbalansen mellom dem selv og Sony.

Men det var ikke bare fryktelig å jobbe med Microsoft, understreker han i intervjuet.

- Vi hadde et virkelig godt forhold helt frem til slutten, men det fantes alltid andre agendaer, primært vedrørende salg av Xbox-konsoller, sier han til Edge.

«Blur» blir minst like fartsfullt som PGR-spillene, men skiller seg markant ut ved at du får våpen til disposisjon om du syns rush-trafikken blir for nærgående. I følge IGN er Tokyo, London, New York, Los Angeles og San Fransisco byer som er portrettert i spillet.

Activision har lovet at spillet blir vist under sommerens E3, og gikk såpass langt i en nylig presentasjon av selskapets aktivum at de sa «spillet vil gjøre det samme for bilspill som Call of Duty gjorde for skytespill», i følge Gamespot.

«Blur», deres neste spill, slippes på PlayStation 3 og (bank i bordet) Xbox 360.

NB! Bildene i denne saken er fra «PGR4».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3