Annonse

Megapop Games lagde spillene i «Hele Norge Svømmer»

- Du kjenner panikken på kroppen når du havner i vannet.

Megapop Games lagde spillene i «Hele Norge Svømmer»

- Du kjenner panikken på kroppen når du havner i vannet.
11:15
13:23
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:23
11:15

(PressFire.no): Når Redningsselskapet og NRK nå lanserer kampanjen «Hele Norge Svømmer», så er det med spill fra det norske spillstudioet Megapop Games i miksen.

Kampanjen har som mål å skape oppmerksomhet rundt livredning og forebyggende tiltak mot drukning, hvor de blant annet har digitale kurs på sine nettsider.

Der bruker de både video, tekst og dataspill for å skape litt bevissthet rundt svømming blant befolkningen.

Erlend Kirkebø i Megapop Games. Foto: PressFire.no / Jarle Hrafn Grindhaug

Fag+engasjement

Erlend Kirkebø i Megapop Games forteller til PressFire at det var de selv som tok initiativet til å inkludere spill i de digitale kursene som er del av kampanjen.

- Som spillutviklere så ser vi definitivt at vi i denne typen prosjekter kan tilføre en stor verdi, og hjelpe til med å skape mer engasjement og læringseffekt.

Han påpeker også at det går andre veien:

- Det er også fint for oss ettersom at det lar oss utvikle spill og flere små spilloppgaver av en mindre størrelse enn det vi ofte gjør selv, som er veldig befriende. Det er ofte veldig mye fokus spesifikt på «gameplay» og selve spillopplevelsen

Han mener også at det er givende å kunne utvikle spill med en slik aktør og med et seriøst tema – kontra ren underholdning.

Ifølge Kirkebø jobbet de sammen med Redningsselskapet for å finne den konkrete målgruppen, samt å finne ut hva spillene skulle tilføre kurset.

Fire små

Totalt fire spill er en del av kurset og spillutviklerne selv trekker frem pek-og-klikk-eventyrspill som hovedinspirasjon – med både såkalte quicktime events og typiske veivalg som man er kjent med fra blant annet Telltale-spillene i miksen.

- Mye av fokuset vårt har det vært på både å korrekt representere det faglige innholdet, samt å bruke det audiovisuelle og interaktive elementet ved spill til å skape inntrykk, spesielt spillet som handler om å «Redde seg selv», mener Kirkebø.

Ifølge spillutvikleren får man i dette spillet kjenne på panikken når man plutselig har havnet i vannet.

Redninsselskapet skal ha vært aktiv i prosessen og kommet med innspill samtidig som de også har testet spillene under utvikling.

Spillene er en del av nettkurset og spilles rett i nettleseren på https://helenorgesvommer.no/. 

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
- Du kjenner panikken på kroppen når du havner i vannet.
Megapop Games lagde spillene i «Hele Norge Svømmer»
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no): Når Redningsselskapet og NRK nå lanserer kampanjen «Hele Norge Svømmer», så er det med spill fra det norske spillstudioet Megapop Games i miksen.

Kampanjen har som mål å skape oppmerksomhet rundt livredning og forebyggende tiltak mot drukning, hvor de blant annet har digitale kurs på sine nettsider.

Der bruker de både video, tekst og dataspill for å skape litt bevissthet rundt svømming blant befolkningen.

Erlend Kirkebø i Megapop Games. Foto: PressFire.no / Jarle Hrafn Grindhaug

Fag+engasjement

Erlend Kirkebø i Megapop Games forteller til PressFire at det var de selv som tok initiativet til å inkludere spill i de digitale kursene som er del av kampanjen.

- Som spillutviklere så ser vi definitivt at vi i denne typen prosjekter kan tilføre en stor verdi, og hjelpe til med å skape mer engasjement og læringseffekt.

Han påpeker også at det går andre veien:

- Det er også fint for oss ettersom at det lar oss utvikle spill og flere små spilloppgaver av en mindre størrelse enn det vi ofte gjør selv, som er veldig befriende. Det er ofte veldig mye fokus spesifikt på «gameplay» og selve spillopplevelsen

Han mener også at det er givende å kunne utvikle spill med en slik aktør og med et seriøst tema – kontra ren underholdning.

Ifølge Kirkebø jobbet de sammen med Redningsselskapet for å finne den konkrete målgruppen, samt å finne ut hva spillene skulle tilføre kurset.

Fire små

Totalt fire spill er en del av kurset og spillutviklerne selv trekker frem pek-og-klikk-eventyrspill som hovedinspirasjon – med både såkalte quicktime events og typiske veivalg som man er kjent med fra blant annet Telltale-spillene i miksen.

- Mye av fokuset vårt har det vært på både å korrekt representere det faglige innholdet, samt å bruke det audiovisuelle og interaktive elementet ved spill til å skape inntrykk, spesielt spillet som handler om å «Redde seg selv», mener Kirkebø.

Ifølge spillutvikleren får man i dette spillet kjenne på panikken når man plutselig har havnet i vannet.

Redninsselskapet skal ha vært aktiv i prosessen og kommet med innspill samtidig som de også har testet spillene under utvikling.

Spillene er en del av nettkurset og spilles rett i nettleseren på https://helenorgesvommer.no/. 

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Megapop Games lagde spillene i «Hele Norge Svømmer»

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode