Mannen som startet Kickstarter-bølgen advarer

- Baksmellen har kommet.

13. februar 2013 13:40

(PressFire.no): Mannen som var involvert i «Monkey Island» og stod bak «Grim Fandango» og «Psychonauts», Tim Schafer, blir ansett som katalysatoren som virkelig fikk sving på folkefinansieringen av dataspill via tjenesten Kickstarter.

Nå advarer han andre utviklere mot å misbruke tjenesten:

- Folk liker ikke hva som helst på Kickstarter lengre, sier han til Gamesindustry og fortsetter:

- Et øyeblikk var Kickstarter nytt og spennende og de ga penger til alt. Kickstarter-prosjekter må være spesielle. Ikke bare noens neste spill, men et prosjekt som ikke burde bli laget på en annen måte.

- Baksmellen kom

Han mener spillet bør være av en slik natur at fans ikke bare vil holde utgiverne unna, men at det skal bli utviklet for dem.

- Det har vært mye sånn «jeg begynner å bli lei av alle disse Kickstarterne. Alle Kickstarter alt. Hvorfor er det alltid gamle folk som prøver å puste liv i gamle sjangere?».

- Jeg tror baksmellen har skjedd, men jeg håper det er over snart, slik at vi kan komme tilbake for å snakke om hvor fantastisk det er som en døråpner og hvor positivt Kickstarter er.

Det var da han og selskapet hans, Double Fine, lanserte en kampanje for å lage et klassiske pek-og-klikk-eventyr kalt «Double Fine Adventure» at det virkelig ble fart på sakene. Kampanjen hentet inn hele 3,3 millioner dollar, eller over 18 millioner kroner.

I ettertid har det vært El Dorado-tilstander fra spillutviklere som har sett sitt snitt til å få finansiert utviklingen av spill som kanskje ikke har fått napp hos utgivere.

Også nordmenn

Norske utviklere har nå valgt å få spillet sitt finansiert via Kickstarter – i forrige uke lanserte det nyoppstartede studioet Red Thread Games en kampanje for å få finansiert oppfølgeren til «Drømmefall».

Allerede få dager etter at de lanserte kampanjen, hadde de fått inn store deler av målet på 850 000 dollar.

Likevel er det ikke alle som har vært ukritisk positiv til at risikoen flyttes over på spillerne og folket – PressFires Lasse Lervik påpekte flere uromomenter med løsningen i en kommentar.

Han spør om spillerne kanskje er litt naive som donerer penger til prosjektene, hvor all risk stort sett ligger hos brukerne.

Nettsiden Rock, Paper, Shotgun roper også varsku i en artikkel hvor de måler status for mange av Kickstarter-prosjektene fra i fjor. Det viser seg at ganske mange av prosjektene allerede er på overtid når det gjelder leveranse.

Tim Schafer og Double Fines prosjekt, «Double Fine Adventure», flagget en utgivelse i august – noe som ikke skjedde. Utviklingen har tatt lengre tid enn forventet, noe som gjelder en rekke av prosjektene som har fått penger via Kickstarter.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3