- «Limbo» endrer spillvanene på Xbox 360

Men det er «gamle», japanske spill som selger best på LIVE Marketplace.

20. september 2010 11:15

I forbindelse med Tokyo Game Show kunne Microsoft stolt fortelle at LIVE Arcade domineres av japanske spill, titler som har sitt opphav i Asia og/eller blir produsert i landet. Fem av de seks mest kjøpte titlene fra LIVE er japanske – og alle fem er nyversjoner eller konverteringer av gamle. kjente klassikere.

Det dreier seg om «Marvel vs. Capcom 2», «Street Fighter II», «Super Street Fighter II HD Turbo Remix», «Bomberman Live» og «Castlevania: Symphony of the Night».

Joystiq stilte Microsoft Game Studios visepresident Phil Spencer det spørsmålet som naturlig da presser seg på: Er det bare en myte at LIVE Arcade-spillene er så forbasket innovative og grensesprengende, når 360-kundene tilsynelatende bare handler gamle spill?

- Nei, sier Spencer, og han har et dansk ess i ermet som han spiller ut.

- Vårt nummer 1-spill fra Summer of Arcade-perioden er «Limbo», og det med god margin. Jeg tror det var en periode da Live Arcade handlet om kjente spillmerkevarer som folk var familiære med, forteller Phil Spencer, samtidig som han understreker at dette er spill som fortsatt vil være viktige for 360-tjenesten.

Summer of Arcade-kampanjen ble i år arrangert for tredje gang. I løpet av fem uker ble blant annet «Limbo» sluppet, det mørke, mystiske plattformspillet som er breddfull av skummel atmosfære. Vi i PressFire belønnet spillet med en toppkarakter - som mange andre spillmedier gjorde.

Også «Braid» og «Shadow Complex» har blitt sluppet til Xbox 360 via Live-tjenesten under Summer of Arcade de seneste årene, og Spencer mener at disse titlene har bidratt til å endre folks handlevaner.

- Etter «Braid», «Shadow Complex» og «Limbo» har ting endret seg litt. Vi ser det i markedet, at det i mindre grad handler om ikoniske merkevarer som folk kjenner og blitt mer variert.

Microsoft har flere Arcade-godbiter på lur, for om en drøy uke sparkes The Game Feast i gang på Xbox 360. I løpet av fire uker, fra 29. september til 20. oktober, blir etterlengtede storspill som «Comic Jumper», fra skaperne bak «’Splosion Man» og «The Maw» lansert, i tillegg til «Hydrophobia» og «Super Meat Boy».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3