Letter på sløret til «The Walking Dead»

- Ikke alltid zombiene utgjør den største trusselen.

16. februar 2012 13:31

(PressFire.no): For ganske nøyaktig et år siden annonserte Telltale Games at de jobber med en spillmatisering av «The Walking Dead».

Tegneserien som ligger til grunn, er den samme som Frank Darabont, mannen bak filmer som «Frihetens regn» og «Den grønne mil», har gjort til førsteklasses TV-underholdning.

Nå har Telltale lansert et talk show, og en webside til å huse det, som over ni episoder skal ta oss med bak kulissene for spillprosjetet deres. Showet, som de har døpt «Playing Dead», består blant annet av at Telltales AJ Locascio intervjuer nøkkelpersjoner bak prosjektet, og – i den første episoden – teamets favorittøyeblikk fra tegneseriene.

Telltale Games har de siste årene gitt oss både mer og mindre heldige pek-og-klikk-eventyr i episodisk format, slik som de glimrende «Back to the Future»-episodene, eller den litt mer skuffende adaptasjonen av «Jurassic Park».

NB: Se første episode av «Playing Dead» nederst i artikkelen!

- Ikke først og fremst om zombier

Tegneserien «The Walking Dead» handler tilsynelatende om zombier. Likevel hender det rett som det er at en av de månedlige utgivelsene ikke inneholder en eneste en av de vandrende døde.

I stedet kan heftet for eksempel skildre en lang diskusjon mellom noen av figurene over hvem sin tur det er til å gå ut på jakt etter mat - noe som alltid etterfølges av actiontørste hjertesukk i den påfølgende brevspalten.

- Dette er ikke først og fremst en serie om zombier, men om menneskene som forsøker å overleve dem, fortalte seriens skaper Robert Kirkman til PressFire og Dagbladet da vi snakket med ham i fjor høst.

- Dette er også noe som gjør at serien kan passe bra som et eventyrspill. Det er ikke actionscenene som nødvendigvis er det viktigste, det finnes nok av zombiespill som gjør den greia der fra før, sa Kirkman om det kommende spillet.

- Eventyrspill gir derimot figurene og alt de finner på mer plass, på godt og vondt. Det er ikke alltid zombiene er den største trusselen, vet du.

NB! Les resten av intervjuet med serieskaperen her.

Ny protagonist og innfallsvinkel

I den snaut kvarterlange første episoden av «Playing Dead» er temaet ganske streit: Hva er greia med dette spillet? Sjefsdesignerne Jake Rodkin og Sean Vanaman letter på sløret.

- Spillet er basert på tegneserien, og historien i spillet foregår side om side med den i serien, men fra et annet perspektiv, sier Vanaman, som avslører at du vil få prøve deg i skoene til Lee Everett, en mann som er på vei til fengsel idet verden går ad undas. 

Spillet starter mens tegneseriehelten Rick Grimes er i koma, og vår nye venn Everett krysser i mellomtiden spor med flere av figurene vi kjenner fra serien.

Sterk mann, skjør pike

Everett møter også snart en ung jente, Clementine, som er gjort foreldreløs av denne apokalypsen. En stor sterk mann og en ung jente versus tonnevis med zombier høres kanskje kjent ut. For eksempel fra det kommende storspillet fra «Uncharted»-skaperne Naughty Dog: «The Last of Us».

Uansett hvilket forhold disse spillene måtte ha, forsikrer Vanaman om at deres spill ikke vil bli noe fem-episoders oppdrag for å eskortere og beskytte den lille piken.

- Hun blir eksponert for dine handlinger, hun hjelper deg – og hun blir en slags linse du vil se dine valg, og historien som sådan, igjennom. Hun er en smart, fåmælt jente som savner familien sin og er helt alene, og Lee innser også at han ikke har noen å gå til, så de to blir til en slags defekt liten familie, sier Vanaman.

Det vil også være en overlapp mot TV-serien, men Rodkin forteller at de ser til tegneserien om det er konflikter i detaljene. Tegneserieskaperen Robert Kirkman har derimot vært med i prosessen både i TV-serien og spillet.

- Vi fant tidlig ut sammen med Kirkman at det ikke ville være givende å fortelle den samme historien enda en gang. Å kunne komme med en ny figur og historie inn i denne verdenen har vært en flott opplevelse, og han (Kirkman, journ.anm.) har vært veldig mottagelig for det, sier Vanaman.

- Valgene dine er virkelige

Når det kommer til gameplay, forteller de at du vil få gå rundt i et flott 3D-landskap som er inspirert av tegneserien, hvor du interagerer med figurer, løser problemer, og geleider Lee gjennom historien.

Men «The Walking Dead» vil skille seg fra tidligere Telltale-spill på ett, viktig punkt: Valgene du tar, vil ha en reell effekt på hvordan historien utvikler seg.

- Hvis du redder livet til en person i første episode, så vil han eller hun være med deg ikke bare til slutten av episoden, men også i de neste.

I neste episode av «Playing Dead» er det forfatteren Gary Whitta, som også har skrevet manuset til «The Book of Eli», som skal utspørres.

Tekst: Mikael Lunde og Snorre Bryne.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3