(PressFire.no): Da Valve nylig annonserte at Steam kommer til Linux, tolket mange det som svært gode nyheter for det åpne operativsystemet. Det har nemlig vært hjemsøkt av sviktende støtte for moderne spill.
Den første utgivelsen blir zombieskytespillet «Left 4 Dead 2», som er under optimalisering i disse tider - med interessante resultater.
Fra et startpunkt på uspillbare seks bilder i sekundet har Valve greid å presse spillet mer enn 50 ganger høyere.
Ifølge et nylig blogginnlegg er Linux-versjonen nå kjappere enn Windows- og Mac-utgavene.
Blant en rekke kompliserte tekniske grep, som vi sliter med å både forstå og forklare, har spillutviklerne også jobbet tett med Nvidia for å finpusse Linux-driverne deres.
- Samarbeidet med maskinvareprodusenter lar oss finne problemer med driverne deres og forbedre den offentlige driveren, noe som er til tjeneste for alle spill, nevner innlegget.
Linux-utgaven benytter OpenGL-standarden for grafikkobling der Windows-spill ofte bruker Microsofts egen Direct3D (gjennom DirectX). Ved å samarbeide med skjermkortprodusentene skal Valve ha forbedret ytelsen til den opprinnelige versjonen betraktelig med optimalisert OpenGL.
Windows-versjonen begynte på 270 bilder i sekundet med testriggen deres, og endte opp på 303,4. Den må likevel se seg slått av Linux-nykomlingen som viser 315 bilder i sekundet. Mac-utgavens resultater er ikke kjent.
Spillskaperne har nå greid å identifisere ytelsesforskjellen mellom OpenGL og Direct3D, og skal bruke tid og energi på å utjevne den fremover.
Den spektakulære suksessen med Linux-driverne må likevel være et skudd for baugen for Microsoft, bare uka etter at Valve-stifter Gabe Newell kalte «Windows 8» en katastrofe.
Linux-tilhengerne ser nok likevel lyst frem mot Steams fremtid på det åpne operativsystemet, der spillsentralen først lanseres til Ubuntu-distribusjonen.
Om flere storspill kan overføres med den samme suksessen, kan det ha svært positive konsekvenser for Linux som spillplattform.