Lanseringen av de gamle «Battlefront»-spillene gikk ikke helt etter planen

15. mars 2024 10:43

(PressFire.no): «Star Wars: Battlefront Classic Collection» – en samlepakke med de to første «Battlefront»-spillene – ble lansert til PC og konsoll for et par dager siden.

Lanseringen ble heller humpete, kan man vel trygt si.

På PlayStation skjedde det rare ting, der de som lastet ned spillet endte opp med forskjellige versjoner – og følgelig ikke bare hadde forskjellige menysystemer, men heller ikke kunne koble seg sammen.

Løsningen var å slette spillet, laste det ned på nytt og håpe at man fikk den nyeste versjonen.

Steam-versjonen, som i skrivende stund har «overveldende dårlige anmeldelser» fra brukerne, sliter med manglende servere – kun tre offisielle servere (med en total kapasitet på 192 spillere) var oppe og gikk for å svelge unna rundt 6800 samtidige spillere ved lansering.

Spillerne kan riktignok sette opp servere selv, men flere rapporterer at dette ikke gikk på lanseringsdagen – og de som kom seg inn på de offisielle serverne forteller om feil som gjorde at alle endte opp på samme lag.

Men alle versjonene har en del skavanker som er vanskeligere å humre vekk: Bugs som kræsjer spillene, manglende cut-scener fra «Battlefront 2», lydfiler som mangler, ingen støtte for ultrabrede skjermer og en bildeoppdatering låst til 30 bilder i sekundet. 

Spillene har også gått fra å være 16 gigabytes til sammen, til å være mer enn 60 gigabytes på PC.

– Siden lanseringen har vi opplevd kritiske feil med vår nettverksinfrastruktur, skriver utvikler Aspyr Media på sine hjemmesider.

– Resultatet ble en ekstremt høy ping, feil med matchmaking, kræsjer og servere som ikke dukket opp. Vi har jobbet for å fikse disse feilene og for å øke stabiliteten.

Dette er slett ikke den første katastrofelanseringen for Aspyr Media, som igjen og igjen virker å være tatt på senga når et spill skal slippes.

Selskapet måtte gå ut og beklage lanseringen av «Knights of the Old Republic II»-remasteren på Switch, som ikke kunne fullføres ved lanseringen i 2022 på grunn av feil med spillet.

Det hele kulminerte i at de et halvår etter ga opp å lansere DLC-pakkene som skulle komme på Switch, selv om de solgte spillet med disse som en «feature».

På samme måte beklaget de lanseringen av «Star Wards: Republic Commando» i 2021, de beklaget ovenfor Mac- og iOS-brukerne av «Civilization VI» i fjor, og de beklaget da Epic Games Store-versjonen av «Tomb Raider I-III Remastered» var langt verre enn Steam-versjonen.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3