Da juryen bak Game Critics Awards skulle krangle seg frem til hva som imponerte aller mest fra E3 2010-programmet, ble actionspillet «Rage» den største vinneren. Game Critics Awards består av noen av de mest profilerte spilljournalistene i USA, og deres jobb før og under E3 er å saumfare alle spillbare titler for å premiere de som stikker seg ut i positiv forstand.
«Rage» vant tre priser i år; beste actionspill, beste konsollspill – og i tillegg fikk utviklerne i id en spesialpris for grafikken.
Men det blir en stund å vente på dette spillet, for under QuakeCon i Dallas som gikk av stabelen denne helgen kunne id Software fortelle at de har peilet seg ut en lansering i september neste år. USA får kloa i «Brink» først, den 13. september, mens Europa følger etter tre dager etter – den 16. september 2011.
«Rage» ble vist frem for offentligheten for første gang i juni 2007, i forbindelse med Apple’s WWDC-utviklermesse. To måneder senere ble spillet formelt annonsert i forbindelse med QuakeCon. Handlingen i «Rage» finner sted i en postapokalyptisk verden med flere likhetstrekk til Fallout-spillene, og det «i en nær fremtid», som det heter.
Det er ikke bare skyting og fokus på et spillmiljø som har blitt rammet av en katastrofe – i «Rage» sitt tilfelle en asteroide/komet. Utviklerne har også latt seg inspirere av bilspill som MotorStorm og Burnout. Ved å vinne billøp kan du oppgradere kjøretøyene dine.
- En av de unike tingene er at du mens du beveger deg over ødemarken så befinner du deg ikke på en reise som går fra punkt A til B. Når som helst kan du gå ut av bilen og se deg rundt, fortalte Todd Hollenshead fra id Software i et intervju med Shacknews like etter at «Rage» ble vist frem for første gang i 2007.
Spillskaperne, som også står bak Quake og Doom, håper at Rage klarer å tilføre egenart til id-katalogen.
- Alle på QuakeCon, våre største fans, sa at det ser interessant ut – og at spillet ser annerledes ut. Vi trenger å differensiere våre spillmerkevavn. Vi kan ikke gjøre Doom for likt Quake, vi kan ikke få Rage til å se for mye ut som Wolfenstein, sa Tim Willits til Shacknews.
Etter annonseringen i 2007, uttrykte noen fans misnøye med fokuset på kjøringen. Dette har gjort at id har valgt å fokusere litt mindre på dette elementet av spillet i presentasjonene sine. Blant annet under helgas QuakeCon.
- Vi visste at vi ville ha et kjøre-element i spillet, så vi tenkte; la oss lage et billøp. Men vi antok at alle visste vi lagde et skytespill i førsteperson - vi er id, hva annet skulle vi lage, sier Tim Willits i et ferskt intervju med Eurogamer.
id Software benyttet samtidig anledningen til å bekrefte at de planlegger nedlastbare utvidelser i kjølvannet av «Rage»-lanseringen neste høst.
«Rage» slippes til PC, Mac, Xbox 360 og PlayStation 3 den 16. september 2011. I tillegg utvikles en egen versjon av spillet til Apples håndholdtplattform.