
Spillmeldingen ble lagt fram for Stortinget i dag.
Siden det ikke lenger er 1. april - dette var en aprilspøk.
(PressFire.no): Kulturdepartementet og Fiskeri- og Næringsdepartementet har i dag lagt fram den nye Spillmeldingen 2018. Dette er den andre meldingen som omhandler spill, etter at Trond Giske (A) la fram en tilsvarende i 2008.
I meldingen kartlegges norsk spillbransje og -industri, og flere store endringer i hvordan spill skal behandles politisk kommer neste år.
Det største er at spill trekkes ut fra Norsk Filminstitutt og legges inn under det nye NSI – Norsk Spillinstitutt.
Instituttet svarer til Kulturdepartementet på samme måte som NFI, og skal være et ressurssenter for norske spillutviklere og andre som ønsker å fremme spillkultur i Norge.
- Vi har sett verdien i en sterk norsk spillbransje, og det er ingen grunn til at vi skal henge etter naboene våre i Norden her, sier kulturminister Trine Skei Grande (V) til PressFire.
- Når vi ser at finnene har nesten én prosent av brutto nasjonalprodukt gjennom salg av dataspill, er det litt utrolig at det har tatt så lang tid å innse dette her.
NSI skal fordele kroner til en rekke felt innenfor spillindustrien, ikke bare til generell produktutvikling eller lanseringstiltak. Nå skal det også kunne søkes om støtte til manusforfattere, lyddesignere, 3D-modellering og andre «grener» innenfor spillutvikling.
Mer penger
Potten som har gått til norske spill har vært på rundt tjue millioner kroner, men økes nå til det samme som filmindustrien i landet får hvert år, altså rundt 600 millioner kroner. Pengene skal fordeles på alle aspektene innenfor spillindustrien – ikke bare spillutvikling.
Det er ikke derimot sagt at alle pengene vil brukes opp, i hvert fall ikke de første årene. Kulturdepartementet sier de ikke ønsker å kaste penger rundt seg, men at noe kommer i form av skatteletter og andre tiltak for selskapene.
Den drastiske økningen kommer av at spill har et langt større potensial for inntjening fra utlandet, ifølge Skei Grande. I kroner og øre kan den norske spillbransjen tjene inn langt mer enn norsk film, heter det i Spillmeldingen.
- Norske filmer omsetter så godt som ingenting i utlandet, og svært få ser norske filmer utenfor landegrensene. Norsk spill har derimot over nitti prosent av omsetningen sin fra utlandet, til et «publikum» på mange millioner.
Spillmeldingen peker spesifikt til svært stor innflytelse av norsk kultur i spill i dag, men liten gevinst i form av turistnæring eller eksport av spill med norskinspirert tematikk eller utseende.
For eksempel dras «Skyrim» fram som et eksempel på et spill åpenbart inspirert av norrøn mytologi, og Spillmeldingen stiller spørsmålstegn til hvorfor resten av verden forvalter «vår» kultur bedre enn oss selv.
- En norsk suksess på nivå med «Skyrim» ville kunne gitt en brutto gevinst for norsk økonomi på over ti milliarder kroner, heter det i meldingen, som påpeker at dette slett ikke er et unikt tilfelle innenfor spillbransjen.
Ikke bare spillutvikling
Kulturdepartementet sier i en uttalelse at de innser at de har vært for dårlige til å håndtere spill som kultur, selv om halvparten av alle nordmenn spiller spill.
KUD, gjennom NSI, skal derfor også støtte og hjelpe subkulturene innenfor spill, som e-sport, datatreff, diskusjonsfora og andre arrangementer.
Også utvikling av ny teknologi for spill som kan benyttes innenfor undervisning og medisin vil støttes, men i en mindre grad. Begrunnelsen til dette skal være at spill er grobunnen teknologien kommer ut fra – ikke den andre veien.
Til slutt er det de problematiske sidene ved spilling blir løftet fram i Spillmeldingen, og Kulturdepartementet varsler ytterligere ordninger til Lotteritilsynet og Medietilsynet for å buktes gamblingtendenser innenfor spill og problematisk spilling.
Tiltakene som er basert på Spillmeldingen har allerede passert første runde med godkjennelser i Stortinget, og forventes å settes i drift 31. september 2019.
(Foto toppbilde: Ketil Frøland/Kulturdepartementet)