
– Kostet Microsoft tre milliarder kroner å legge «Call of Duty» på Game Pass
Kan forklare kraftig prisøkning.
(PressFire.no): Det har vist seg å være en kostbar affære for Microsoft å legge «Call of Duty» inn i Game Pass fra lanseringsdagen.
Ifølge en ny rapport fra Bloomberg skal eksperimentet med fjorårets «Call of Duty: Black Ops 6» ha kostet selskapet 300 millioner dollar i tapte spillsalg.
Avsløringen kaster et nytt lys over den nylige og svært kraftige prisøkningen på Game Pass-abonnementet.
Selv om «Black Ops 6» totalt sett solgte bedre enn forgjengeren, kom en overveldende andel av salgene – hele 82 prosent – fra PlayStation-spillere, som ikke hadde tilgang til spillet via en abonnementstjeneste.
Beslutningen om å inkludere gigantserien i Game Pass skal ha vært kontroversiell internt hos Microsoft.
Tidligere Activision-sjef Bobby Kotick var en uttalt motstander av modellen, og mente det ikke ga noen «kommersiell mening» å legge spill av en slik størrelse i abonnementstjenester.
Samtidig tyder mye på at Microsoft er i ferd med å vanne ut sitt opprinnelige løfte om å alltid inkludere sine egne spill fra dag én.
I den nye abonnementsstrukturen er det nå kun det aller dyreste Ultimate-nivået, som koster over 3700 kroner i året, som garanterer tilgang til nye spill ved lansering, og selv der er det ikke sikkert at fremtidige «Call of Duty»-spill blir inkludert.
Ifølge Bloomberg-artikkelen ser Microsoft nå etter andre måter å øke lønnsomheten på, og skal angivelig teste ut en gratis, reklamefinansiert versjon av skytjenesten sin.