– Kostet Microsoft tre milliarder kroner å legge «Call of Duty» på Game Pass

– Kostet Microsoft tre milliarder kroner å legge «Call of Duty» på Game Pass

Kan forklare kraftig prisøkning.

(PressFire.no): Det har vist seg å være en kostbar affære for Microsoft å legge «Call of Duty» inn i Game Pass fra lanseringsdagen. 

Ifølge en ny rapport fra Bloomberg skal eksperimentet med fjorårets «Call of Duty: Black Ops 6» ha kostet selskapet 300 millioner dollar i tapte spillsalg.

Avsløringen kaster et nytt lys over den nylige og svært kraftige prisøkningen på Game Pass-abonnementet

Selv om «Black Ops 6» totalt sett solgte bedre enn forgjengeren, kom en overveldende andel av salgene – hele 82 prosent – fra PlayStation-spillere, som ikke hadde tilgang til spillet via en abonnementstjeneste.

Beslutningen om å inkludere gigantserien i Game Pass skal ha vært kontroversiell internt hos Microsoft. 

Tidligere Activision-sjef Bobby Kotick var en uttalt motstander av modellen, og mente det ikke ga noen «kommersiell mening» å legge spill av en slik størrelse i abonnementstjenester.

Samtidig tyder mye på at Microsoft er i ferd med å vanne ut sitt opprinnelige løfte om å alltid inkludere sine egne spill fra dag én.

I den nye abonnementsstrukturen er det nå kun det aller dyreste Ultimate-nivået, som koster over 3700 kroner i året, som garanterer tilgang til nye spill ved lansering, og selv der er det ikke sikkert at fremtidige «Call of Duty»-spill blir inkludert.

Ifølge Bloomberg-artikkelen ser Microsoft nå etter andre måter å øke lønnsomheten på, og skal angivelig teste ut en gratis, reklamefinansiert versjon av skytjenesten sin.