Konsollen for u-land

Zeebo er tilpasset utviklingsland og den nye konsollen slippes allerede neste måned. Målgruppen teller potensielt en milliard nye kunder.

24. mars 2009 11:52

Lavbudsjettskonsollen er utviklet med støtte av blant andre Capcom, EA, Id Software, Namco og THQ og lanseres allerede neste måned med en prislapp på 199 dollar, tilsvarende en femtedel avde dyreste konsollene på markedet.

Mobilselskapet Qualcomm er en sentral aktør bak Zeebo, og målet er å nå brukergrupper i befolkningsrike land som til nå har vært underrepresentert som kunder.

Prisen skal ytterligere ned etter verdenslanseringen før den debuterer i Russland, Latin-Amerika og India, lover sjefen i Zeebo, John Rizzo, under GDC.



SIKTER MOT EN MILLIARD NYE KUNDER

Avdukingen av konsollen skjedde under GDC-konferansen i San Fransisco, et arrangement som blir imøtesett med ekstra stor interesse i år. Ryktene om flere store godbiter som skal avsløres gjør at manges blikk er rettet mot GDC denne uken.

Les også: CryEngine 3 er fremtiden.
Les også: Tar «Warhawk» turen til verdensrommet?

Zeebo støtter 3G-teknologi og er uten en diskstasjon, som betyr at spillene må lastes ned. På lansering følger det med fire forhåndsinstallerte spill og ytterligere en valgfri, gratis tittel.
EA har blant annet annonsert at de har utviklet egne versjoner av «FIFA 09» og «Need for Speed: Carbon».

Les også: «Need for Speed: Shift» kommer i september.

Konsollutviklerne har også satt miljøaspektet på dagsordenen, ikke bare ved å droppe spill i fysisk format og i stedet valgt en digital distribusjon. Zeebo er langt mindre strømkrevende enn sine konkurrenter. Den bruker mellom 20 og 100 ganger mindre strøm enn Xbox 360, Nintendo Wii og PlayStation 3, i følge utgiveren.

- Zeebo-konsollen vil levere engasjerende og underholdende spillopplevelser til potensielt en milliard nye kunder rundt om i verden, mange uten muligheter til å oppleve spilling i hjemmet frem til nå, sa John Rizzo i følge Gamesindustry.biz.

Mike Yuen, sjefen for spillavdelingen til Qualcomm, sier videre at selskapet lenge har hatt en visjon om å lage en slik konsoll, med relevant innhold og trådløs teknologi, tilgjengelig for voksende markeder.

Kundegruppen man sikter seg inn mot er kanskje ikke like kjøpesterk som Europa, deler av Asia og Amerika enda, men Qualcomm oppgir at så mange som 1 milliard mennesker kan bli Zeebo-kunder.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3